V našem podnikání jsme spojeni s ukrajinskými pracovníky více než 10 let. Není to jen na dělnických profesích. Máme velké množství lidí v managementu. V českém fulfillmentu se točí miliardy korun. Díky našemu řešení může „garážovka“ prodávat do celého světa. Majitelé e-shopů by se měli zaměřit na to, co jim jde nejlépe, o logistiku a skladování se jim postaráme, říká Libor Hudeček, generální ředitel společnosti Mailstep.
V oblasti skladování a logistiky pracuje dost lidí z Ukrajiny, jak se pohnutá situace v této zemi projevila ve vašem podnikání?
V našem podnikání jsme spojeni s ukrajinskými pracovníky více než 10 let. Není to jen na dělnických profesích. Máme velké množství lidí v managementu. Provozní ředitel jedné z hlavních větví je z Ukrajiny. Jsme s nimi propojeni osobně a známe jejich příběhy a to nás nejvíce zasáhlo. Co se týče byznysu – protože zaměstnáváme většinou ženy na dělnických profesích –, máme po dlouhých letech dost nabídek od lidí, kteří u nás chtějí pracovat. Snažíme se to samozřejmě využít a posílit se. Je to obrácení situace, protože ještě v lednu jsme měli problém sehnat kohokoliv.
Je to nějaká první reakce, kterou vidíme. Hned v prvních dnech války jsme zásadně řešili, jestli naši pracovníci z Ukrajiny, kteří tady mají dlouhodobé pobyty, budou povoláni. Také jak zareagují, zda nebude potřeba nějaká speciální pomoc, péče.
Jak to probíhalo? Odešli nějací lidé bojovat?
Od nás neodešel nikdo, ale řešili jsme několik případů lidí, kteří jsou na vysokých pozicích a mají část rodiny na Ukrajině. Pro ně jsme vysílali kolegy. Nějakým způsobem jsme se snažili pomoct konkrétním případům. Máme lidi, kteří mají třeba manželky z Ukrajiny, kde najednou v bytě 2+1 jich bydlí sedm. To jsou věci, které vidíme v každodenní realitě. Na fungování byznysu to zatím zásadní dopad nemělo. Myslím, co se týká personální části, cítíme poměrně prudké ochlazení poptávky všeobecně všeho zboží.
Teď sem přicházejí zejména ženy s dětmi, většina vašich zaměstnanců jsou ženy. Měníte smlouvy, pracovní systémy? Myslím tím, zda nabízíte nebo rozšiřuje možnosti polovičního, čtvrtinového úvazku?
Zatím jsme se snažili nejrychleji, jak můžeme – a to bez systémových změn –, v provozu a v personálním fungování otevřít co nejvíce pozic, které jsou vhodné. Tam, kde můžou naskočit rychle, v podstatě v první fázi bez ohledu na kvalifikaci. Včera jsme nabírali sedm žen z Ukrajiny, které k nám nastoupily často s vyšším vzděláním. Co se týká krátkých úvazků a té kombinace, tak většinou to v provozu není snadné, protože máme vzorec, který je zaběhnutý. Nicméně necítím, že by to byl úplně zásadní problém, protože velmi často ty ženy jsou tady s širší částí rodiny a ta se dokáže o děti postarat. To, co je důležité a o co my se snažíme, je co nejrychleji je integrovat, přizvat je k nám, chovat se k nim férově a využít toho, že tady jsou, a dát jim možnost fungovat ve společnosti. To považuji za velmi důležité.
Jaké máte nyní aktuální vytížení?
Máme několik činností. Jednou z hlavních je finishing postprodukce časopisů, katalogů. To funguje víceméně na tři směny, ale pracujeme hodně zakázkově, tzn. někdy potřebujeme 50 lidí, někdy 150. Pak máme e-commerce fulfillment, který v začínající jarní sezóně najíždí do většího objemu práce po špatném únoru. Máme kombinace směn, kdy pickeři začínají už v 6 ráno a baliči končí v 7 večer a nějakým způsobem se to prolíná. Tudíž prostor pro flexibilitu je, ale je potřeba udržet rámec tak, abychom dokázali fungovat s kmenovými zaměstnanci.
Zmínil jste fulfillment. Mohl byste vysvětlit, co to vlastně je, k čemu slouží?
Každý e-shop má svoji digitální podstatu, má svoji webovou stránku, má svoje potřeby, aby se dostal k zákazníkovi. Dále má i fyzickou podstatu zboží. Fulfillment je služba, která se stará o veškerý fyzický tok tohoto zboží. Tedy umíme zajistit import ze zahraničí, zboží přijmout, naskladnit, nachystat, zajistit dopravu v podstatě z celého světa. A to děláme na bázi performance cen, tzn. nejsou žádné paušály, všechno se platí v jednotkových cenách podle množství zboží. Je to velmi transparentní a flexibilní model. Zákazníci si nemusí lámat hlavu s tím, jak zvládnou hlavní sezónu kapacitně. Tohle je všechno v naší režii.
To, co nabízíte, se hodí pro každý e-shop, nebo jsou nějaká kritéria?
Dokážeme nabídnout řešení téměř pro každého. Máme zákazníky, kteří mají tři objednávky denně, ale i zákazníky, kteří mají tisíce objednávek denně. Máme zákazníky, kteří jsou pouze v Česku, a máme zákazníky fungující po celém světě. Produktově to úplně univerzální není, protože nenabízíme teplotní řetězec, tzn. chlazené zboží. Nejsme zaměřeni na big boxy, tzn. ledničky nebo pračky. Soustředíme se na všechno ostatní zboží, které dokáže doručit balíková služba. Zákazníci jsou opravdu různorodí, ať už jsou to velké mezinárodní korporace, nebo blogeři, kteří sedí na Bali s laptopem a prodávají přes Instagram nebo Facebook. Zboží mají fyzicky u nás a vše řídí na dálku.
Jak taková implementace fulfillmentu do e-shopu funguje?
Naše základní úloha je, aby to bylo jednoduché. Nikdo nechce investovat desítky tisíc do IT integrace, takže my se snažíme naše IT propojení udělat co nejjednodušší. Máme několik verzí připojení, od těch opravdu jednoduchých, která jdou spustit za hodinu, až po větší integrace do zásadně velkých systémů. Náš systém jde jednoduše napojit na Shoptet nebo Shopify ve formě pluginu. Rekord je napojení za 20 minut od podepsání smluv.
Takže jakákoli „garážovka“, která využije vašich služeb, může svoje zboží dodávat do celého světa?
Ano, může.
Majitelům e-shopu díky fulfillmentu odpadne spousta práce, administrativy, logistických záležitostí. Jak využívají čas, který ušetří?
Máme krásný příklad od našeho klienta. Jeden obchodník z B2B segmentu musel během pandemie zavřít všechny prodejny. Otevřel tedy e-shop, a protože měl skvělé zboží a byl skvělý obchodník, během prvního měsíce začal hodně prodávat. Jenže na takový růst nebyl logicky dimenzovaný. Došlo na to, že objednávky balil po večerech nejdříve on a jeho žena, pak všichni známí a pak brigádníci, kteří byli nespolehliví. My jsme se s tímhle zákazníkem potkali ve chvíli, kdy měl sto objednávek denně a byl úplně zdrcený z toho, že místo, aby obchodoval a jel na veletrh, tak řeší balení balíků, dopravce atd. Po pár měsících od implementace našeho řešení, kdy se teď staráme o veškerou jeho logistiku a skladování, jsme se s ním znovu potkali. Byl šťastný, říkal, že je zase obchodník a zase hraje golf. U e-shopů, které mají velkou růstovou křivku a dobrý produkt, je dobré, aby se jejich zakladatelé věnovali tomu, v čem jsou nejlepší. Ostatní je na nás, logistika je samostatné odvětví.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.