Hloupé telefony na vzestupu

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Technologie 30. 03. 2022

Hloupé telefony na vzestupu

Jedna miliarda dumbphonů neboli hloupých telefonů se podle BBC prodala loni na celém světě. Přitom chytrých telefonů se v loňském roce celosvětově prodalo 1,4 miliardy – po 12,5% poklesu v roce 2020.

Důkazy obliby hloupých telefonů? Podle zprávy softwarové společnosti SEMrush vzrostl počet vyhledávání slova „dumbphone“ na Googlu v letech 2018 až 2021 o 89 procent. A studie od Deloitte z roku 2021 uvádí, že ve Velké Británii má hloupý telefon každý desátý uživatel mobilního telefonu.

Hloupý telefon je hitem na TikToku

Dumphony jsou základní telefony s velmi omezenou funkčností ve srovnání například s iPhonem. Obvykle můžete pouze volat a přijímat hovory a textové zprávy SMS. A pokud budete mít štěstí – poslouchat rádio a pořizovat velmi základní fotografie, ale rozhodně se nepřipojíte k internetu nebo aplikacím. Tato zařízení se podobají některým prvním telefonům, které si lidé kupovali koncem 90. let.

„Zdá se, že na oživení dumbphonů má podíl móda, nostalgie a jejich objevování se ve videích na TikToku,“ říká Ernest Doku, odborník na mobilní telefony ze srovnávače cen Uswitch.com. „Mnoho z nás mělo jako svůj první mobilní telefon dumbphone, takže je přirozené, že k těmto klasickým telefonům cítíme nostalgii,“ dodal Doku.

Skutečným impulsem k oživení hloupých telefonů bylo v roce 2017 obnovení prodeje telefonu Nokia 3310, který byl poprvé uveden na trh v roce 2000 a patřil k nejprodávanějším mobilním telefonům všech dob. „Nokia prosadila model 3310 jako cenově dostupnou alternativu ve světě plném špičkových mobilů,“ uvedl Doku.

Podle něj je sice pravdou, že dumbphony nemohou konkurovat nejnovějším prémiovým modelům Apple a Samsung, pokud jde o výkon nebo funkčnost. „Mohou je však předčit v neméně důležitých oblastech, jako je výdrž baterie a odolnost,“ vysvětluje Doku.

Hlavními zájemci o dumbphony jsou lidé mezi 25 až 35 lety

Jedním z výrobců dumbphonů je newyorská společnost Light Phone. Její telefony jsou o něco chytřejší, než je u podobných výrobků obvyklé, umožňují uživatelům poslouchat hudbu a podcasty a pomocí Bluetooth je lze propojit se sluchátky. Přesto se firma zavazuje, že její telefony „nikdy nebudou mít sociální média, klikací zprávy, e-mail, internetový prohlížeč ani žádný jiný nekonečný zdroj vyvolávající úzkost“.

Společnost uvádí, že v roce 2021 zaznamenala nejsilnější rok z hlediska finančních výsledků, přičemž její tržby vzrostly o 150 procent ve srovnání s rokem 2020. A to i přesto, že její telefony jsou na hloupé telefony drahé – ceny začínají na 99 dolarech (přes 2 200 korun).

Spoluzakladatel Light Phone, Kaiwei Tang, pro BBC uvedl, že zařízení bylo původně vytvořeno jako sekundární telefon pro lidi, kteří si chtějí od svého smartphonu odpočinout například o víkendu, ale nyní jej polovina zákazníků firmy používá jako své primární zařízení.

„Kdyby na Zemi přiletěli mimozemšťané, mysleli by si, že mobilní telefony jsou nadřazený druh ovládající lidské bytosti,“ říká. „A to se nezastaví, bude to jen horší. Spotřebitelé si uvědomují, že něco není v pořádku, a my chceme nabídnout alternativu.“

Tang dodává, že překvapivě jsou hlavními zákazníky firmy lidé ve věku 25 až 35 let. Přitom očekával, že kupující budou mnohem starší.

Hloupý telefon nabízí návrat do jednodušších časů

Profesorka Sandra Wachterová, vedoucí výzkumná pracovnice v oblasti umělé inteligence na Oxfordské univerzitě, říká, že je pochopitelné, že někteří z nás hledají jednodušší mobilní telefony. „Dá se oprávněně říci, že v dnešní době je schopnost chytrého telefonu spojovat hovory a posílat krátké zprávy téměř vedlejší funkcí. Chytrý telefon je vaším zábavním centrem, generátorem zpráv, navigačním systémem, diářem, slovníkem i peněženkou,“ vysvětluje Wachterová.

„Je logické, že někteří z nás nyní hledají jednodušší technologie a myslí si, že dumbphony by mohly nabídnout návrat do jednodušších časů. Mohlo by tak zbýt více času plně se soustředit na jeden úkol a věnovat se mu cílevědoměji. Mohlo by to lidi i uklidnit. Studie ukázaly, že příliš velký výběr může vyvolat neštěstí a rozrušení,“ uzavírá Wachterová.

Autor: Jiří Böhm

Další články