FOCUS ON: Modelky statisíce, influenceři miliony. Rozpočty na tváře se přesouvají do online prostředí.

Foto zdroj: Focuson.cz
Byznys Rozhovory 20. 10. 2021

FOCUS ON: Modelky statisíce, influenceři miliony. Rozpočty na tváře se přesouvají do online prostředí.

Za 12 let, co jsem v módě, se toho hodně změnilo, hlavně ve výši odměn. Dříve byli lidé hladovější po reklamách, dnes je trh přesycený. Pokud jsou modelky či modelové úspěšní, vydělají si částky v řádech statisíců ročně. Rozpočty se přesouvají mezi influencery na sociální sítě. Ti úspěšní si vydělají v řádech milionů ročně. Jak funguje modelingový byznys v praxi a zda je i trh s influencery přesycený, popisuje Roman Holárek, majitel PURE MODEL Management.

90. léta už jsou dlouho za námi a svět modelingu se od té doby jak v Česku, tak na celém světě dost změnil. Zatímco tuto éru provázela jména jako Claudia Schiffer či Kate Moss, které jsou dnes (v korunovém jmění) miliardářky, současné modelky si už zdaleka tolik nevydělají. Co se od té doby tak zásadně změnilo?

„Dříve byli lidé hladovější po reklamách, bylo to něco nového, co u nás nebylo. Dnes je trh přesycený. Možná je to i tím, přes kolik dalších lidí a firem ty honoráře k té modelce putují – ten rozpočet se pak rozděluje,“ vysvětluje Holárek.

Influencer na úkor modelky

Velká atraktivita profesionálního modelingu opadla s nástupem sociálních sítí, kdy i lidé, kterých by si modelingoví skauti na ulici nevšimli, dostali možnost postavit si vlastní fanouškovskou základnu, na které vydělávají. Možná tomu nahrál i svět marketingu, kdy sociální sítě patří mezi nejefektivnější platformy 21. století. Šly kvůli tomuto fenoménu platy modelek výrazně dolů?

„Tři roky nazpět jsme otevřeli influencerskou divizi a to je to, co mě donutilo se zamyslet, jestli rozpočty pro modelky nejsou snížené právě kvůli rostoucím rozpočtům u influencerů,“ dodává Holárek. A pokračuje: „Záleží na tom, jak je ten influencer velký, myšleno, kolik má followerů, jestli se bavíme o prodejním, či „imagovém“ – je tam spousta faktorů, jak se ceny tvoří. Pokud se budeme bavit o někom úspěšném, bavíme se o milionech ročně.“

Mladí a bohatí

Modeling a „influencerství“ mají spolu hodně společného. Věc, která je ale specifická pro pramálo odvětví, spočívá v tom, že i nezletilí si zde mohou přijít na velmi dobré peníze, v některých příkladech i na miliony. U influencerů se ale podle Holárka často stává, že práci nedělají kvůli penězům. Naučit je, jak spořit a být finančně gramotný, by ale samo sebou mělo zůstat na rodičích.

„Kolikrát se setkáváme s tím, že jim účty drží rodiče a dávají jim jakési kapesné, takže tímto směrem se je snaží nějak edukovat a nedávat jim všechny vydělané peníze,“ zakončuje Holárek.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články