;

ROZHOVOR: Roboti jsou jediným řešením nedostatku pracovních sil ve zdravotnictví

15. 01. 2020

ROZHOVOR: Roboti jsou jediným řešením nedostatku pracovních sil ve zdravotnictví

Jayakrishnan T, zakladatel a CEO společnosti Asimov Robotics, v rozhovoru pro indický server Automation & Digitisat mluví o významu robotů ve zdravotnictví.

Co by se mělo udělat v oblasti standardizace robotů, aby spolupráce převážila nad soupeřením?

Robotika je směs různých technologií, od mechaniky přes elektrotechniku, senzory, software a umělou inteligenci až pod vnější design. A z tohoto důvodu není snadné standardizovat každou jednotlivou část.

Co je hlavní problém robotických startupů?

Naším hlavním problémem jako hardwarového startupu je kvalita součástí. Musíme se zabývat různými dovozovými omezeními, cly, nedostatkem výrobních kapacit tam, kde je potřebujeme, a nižší vyspělostí trhu. Dalšími problémy robotiky obecně jsou počáteční náklady, doba vývoje řešení a nedostatečný místní trh.

Roboti ve zdravotnictví jsou významným prostorem, který lze využít. Jak se na jejich využití díváte vy?

Ve světě obecně je nedostatek lékařů a tento problém se postupně zhoršuje. Vnímáme také, že u praktických lékařů je hlavní potíž přísná specializace. A tento trend bude postupovat. Podle nás je jediným řešením robotika. A je zároveň obrovskou příležitostí. Z nemocnic se stanou specializované kliniky.

Jayakrishnan T, Founder and C.E.O of ASIMOV Robotics Pvt Ltd.

A co to znamená pro technologické firmy?

Telemedicína, diagnostika založená na umělé inteligenci a operace s asistencí robotů – to jsou tři oblasti s největším potenciálem ve zdravotnické robotice. Existuje spousta příkladů technologií v oblasti wellness a zdravotnictví, například bionické implantáty, asistenční systémy pro mobilitu, plány pro výživu a fyzickou aktivitu, robotizované léčby nemocí z povolání, 3D vizualizace, chirurgie a chemoterapie.

Co byste vzkázal novým startupům ve zdravotnictví?

Na rozdíl od nedávné minulosti je tento obor vysoce konkurenční. Není snadné teď dosáhnout očekávaného růstu. Každý krok, od nápadu až po realizaci, musíte pečlivě naplánovat. A hlavně: snižujte náklady.

Autor: Petr Bílek

Další články