Sada vodíkových vlaků Alstom začne jezdit ve Francii

15. 04. 2021

Sada vodíkových vlaků Alstom začne jezdit ve Francii

Francouzský národní dopravce SNCF tento měsíc potvrdil, že objednal 12 vlaků na vodíkový pohon. Testovací provoz ve čtyřech regionech započne v roce 2023.

Vlaky podle informací webu France 24 dodá francouzská průmyslová skupina Alstom a budou fungovat na vodík (palivové články) nebo elektřinu (elektromotor). Celé je to ovšem podmíněno tím, že bude k dispozici trolejové vedení, jak se uvádí ve společném prohlášení. Soupravy jsou navrženy tak, aby ujely až 600 kilometrů na každou vodíkovou náplň, a do standardního provozu by podle generálního manažera Jean-Baptista Eymeouda měly být zařazeny v roce 2025. Smlouva stanovuje cenu 190 milionů eur (přibližně 4,9 miliardy korun) za prvních 12 vlaků.

Každá souprava bude schopná pojmout 218 cestujících. Navrženy jsou tak, aby kombinovaly palubní vodík s vnějším kyslíkem prostřednictvím ve střeše namontovaného palivového článku, který pohání motory. Vlaky budou rovnoměrně rozděleny mezi čtyři regiony ve východní a jižní Francii.

Alstom
poprvé testoval tyto prototypy před třemi lety v Německu a nyní
zahájil komerční fázi se 41 objednávkami na 72 metrů dlouhé
vlakové soupravy. Francouzská firma mimo jiné dodala vodíkové
soupravy i do Itálie a Rakouska.

Jedná
se o další krok směrem k
nulovým emisím
ve veřejné železniční dopravě,“
uvedl v prohlášení
zástupce francouzských drah Christophe Fanicheta.

Co bude dál?

SNCF
v současné době provozuje 1 100 regionálních expresních vlaků,
které využívají fosilní paliva, konkrétně naftu. Společnost
plánuje všechny je vyřadit do
roku 2035. Mimo jiné také testuje alternativní technologie
založené na bateriích a „zeleném“ palivu vyrobeném z řepky
olejné.

Vodík
je společností považován za lídra v závodech ve vývoji využití
udržitelných zdrojů energie a snižování emisí uhlíku. Výroba
je však nákladná a potřebná elektřina generuje velké množství
emisí oxidu uhličitého nebo jiných znečišťujících látek.

Další články