Shell, Mitsubishi a Vattenfall plánují výstavbu elektrolyzéru v Německu

26. 01. 2021

Shell, Mitsubishi a Vattenfall plánují výstavbu elektrolyzéru v Německu

Švédská společnost Vattenfall, ropný gigant Shell, japonský průmyslový konglomerát Mitsubishi Heavy Industries a společnost zabývající se komunálním vytápěním Wärme Hamburg plánují rozsáhlou výrobu vodíku z větrné a sluneční energie v Hamburku.

Jmenované firmy podepsaly prohlášení o záměru vybudovat škálovatelný elektrolyzér s počátečním výkonem 100 MW – z něhož se později vyvine takzvaný „zelený energetický uzel“ – v místě bývalé obří uhelné elektrárny v hamburské čtvrti Moorburg, poblíž druhého největšího evropského přístavu.

Do tohoto projektu můžeme přispět svými odbornými znalostmi a zkušenostmi, a to konkrtně při výstavbě jedinečného závodu v Moorburgu, který má infrastrukturu nezbytnou pro výrobu vodíku ve velkém měřítku,“ uvedl Andreas Regnell, senior viceprezident a vedoucí strategického rozvoje ve společnosti Vattenfall.

Vedle
studie, do jaké míry lze stávající infrastrukturu použít také
pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů, budou společnosti
zkoumat koncepty nezbytných logistických řetězců a možnosti
skladování vodíku.

Výroba
zeleného vodíku v Moorburgu by mohla začít v roce 2025. Z
bývalého uhelného závodu by se tak stal jeden z největších
evropských elektrolyzérů.

Vattenfall
sází na vodík vyráběný elektrolyzéry z nefosilních zdrojů
v různých průmyslových odvětvích, od výroby oceli až po
produkci biopaliv. Společnost na začátku tohoto týdne oznámila
plán na 200–500MW elektrolyzér připojený k rafinérii ve
Švédsku.

Hodnotový řetězec H²

Konsorcium ještě přesně neurčilo, jak bude zelený vodík vyráběný v Hamburku používán. Vattenfall uvedl, že v blízkosti závodu se nachází řada potenciálních zákazníků pro zelený vodík, což umožňuje projektu pokrýt celý hodnotový řetězec – od výroby po skladování, přepravu a využití v různých odvětvích.

V Hamburku
neexistuje lepší umístění pro škálovatelný elektrolyzér této
velikosti,
uvedl předseda Wärme Hamburg Jens Kerstan.

Kromě toho mohou zámořské lodě na daném místě přímo zastavovat a využívat přístavní zařízení jako dovozní terminál. Plánuje se také do 10 let rozšíření městské plynárenské sítě v přístavu, tudíž jdou vyhlídky ruku v ruce s plány.

Partneři
mají v úmyslu požádat o financování v rámci programu EU
Důležité projekty společného evropského zájmu (IPCEI).

Další články