Japonské vodíkové ambice

17. 11. 2020

Japonské vodíkové ambice

V japonském Kobe se připravují na první dodávku vodíku v březnu 2021. Očekává se, že v příštích třiceti letech se dodávky paliva s nulovými emisemi výrazně zvýší.

Japonsko – pátý největší znečišťovatel na světě – hledá způsoby, jak nahradit fosilní paliva. Podle společnosti Kawasaki Heavy Industries (KHI) by markantní posun v „zelené“ budoucnosti vyžadoval, aby Japonsko dováželo palivo pomocí flotily speciálních tankerů.

„Vodík je pro Japonsko nepostradatelný, pokud cílíme na budoucnost s nulovými emisemi. Samotná obnovitelná energie nestačí k uspokojení velké energetické spotřeby národa,“ uvedla pro agenturu Bloomberg Motohiko Nishimura, vedoucí vývojového centra vodíkových projektů KHI.

Výroba vodíku je levnější z fosilních paliv než z obnovitelných zdrojů

Mnoho zemí buduje již nyní robustní větrnou a solární infrastrukturu, aby došlo ke snížení závislosti na fosilních palivech v boji proti změně klimatu. V hustě osídleném Japonsko je to velká výzva. 

Vodíková kogenerační elektrárna v Kóbe.
Zdroj: Akio Kon/Bloomberg

Vodík představuje v přechodu na čistou energii určité dilema, protože je aktuálně levnější ho vyrábět z fosilních paliv než z obnovitelné energie. Evropská unie a Jižní Korea však sázejí na to, že vodík vyrobený z obnovitelných zdrojů bude s poklesem nákladů na sluneční energii a větrnou energii ekonomičtější. 

Predikce k roku 2050

„Pokud má vodík představovat 40 procent japonské energetické potřeby, bude zapotřebí investice až 425 miliard dolarů,“ uvedl Shin Furuno, senior manažer skupiny Asia Investor Group on Climate Change. 

Finanční odhad ve výši 425 miliard dolarů (přibližně 9,5 bilionu korun) vychází z jihokorejského vodíkového plánu, který počítá s investicemi v celkové hodnotě 136 miliard dolarů (asi 3 biliony korun) na to, aby palivo do roku 2050 dosáhlo 20 procent podílu na energetické spotřebě.

„Aby bylo Japonsko v roce 2050 uhlíkově neutrální, bude muset importovat 36 milionů tun zkapalněného vodíku, což je stokrát víc, než jeho předpokládaný dovoz v roce 2030, kdy se očekává zahájení komerčního využití paliva v zemi,“ dodala Motohiko Nishimura ze společnosti KHI.

Další články