Ukrajinská e-commerce je v troskách. Kvůli válce se propadla o 92 procent

Zdroj: Pixabay
E-commerce Ekonomika 04. 05. 2023

Ukrajinská e-commerce je v troskách. Kvůli válce se propadla o 92 procent

Na začátku minulého roku měla Ukrajina ambice stát se nejrychleji rostoucím internetovým trhem v celé Evropě. Ozbrojený konflikt ale v zemi způsobil propad v celém sektoru on-line nákupů. Pro Ukrajinu to však nebyl první výkyv, který musela zvládnout. V roce 2014 mu předcházela válka na Donbasu a anexe Krymu. Tehdy se z ukrajinského trhu ztratilo okolo 42 procent e-shopů.

Rok 2022 byl pro ukrajinské e-shopy ničivý. On-line nakupování se v zemi propadlo až o 92 procent. „Minulý rok byl pro podnikatele na Ukrajině velkým šokem. Za celý rok skončilo na naší platformě téměř 66 % obchodů provozovaných na Ukrajině,“ popisuje ztráty Jaroslav Hansal, provozovatel on-line platformy Webareal.

Ukrajinci milují nakupovaní pomocí platební karty

Internetové nakupování je na Ukrajině velmi oblíbené. V roce 2018 využívalo internet celkem 21 ze 42 milionů celkového počtu obyvatel. Sedm a půl procenta obyvatel nakupovalo online pravidelně. Přestože je Ukrajina spíše zaostalejší ekonomickou zemí, platební kartu používá až 40 procent zákazníků.

Dle statistik karetní asociace Mastercard Europe, Ukrajina obsadila čtvrtou příčku světových zemí v počtu transakcí provedených platební kartou, uvedl server Unikum. Kartou lze na Ukrajině platit skoro všude, používaná je ve veřejné dopravě, i v malých restauracích.

Nakupování na internetu je doménou žen. Nejvíce se prodávají hračky nebo oblečení z druhé ruky

Hlavními zákazníky jsou ženy, které se aktuálně podílejí na 91 procentech všech objednávek zboží. Nejvíce se prodávají hračky, cukrářské potřeby nebo oblečení z druhé ruky. Ceny hrají hlavní roli. Téměř čtvrtina online objednávek pochází ze zahraničí. Pokud je cena produktu nižší než na ukrajinských e-shopech, jsou zákazníci ochotni nakupovat právě tam. Srovnávače cen mají až 13 procent celkové návštěvnosti celého internetu.

Mezi nejoblíbenější patří: hotline.ua, který má pro srovnání nejvíce návštěvníků za rok – celkem okolo 175 milionů. Druhým oblíbeným srovnávačem je price.ua, který navštíví přibližně 84 milionů návštěvníků ročně. Optimistický výhled je pro ukrajinský on-line trh zatím v nedohlednu.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články