;

V Británii by příští rok mohli pustit na dálnice samořiditelná auta. Řeší se, kdo ponese odpovědnost za nehody

Články 21. 08. 2020

V Británii by příští rok mohli pustit na dálnice samořiditelná auta. Řeší se, kdo ponese odpovědnost za nehody

Zatím jen v pomalém pruhu, ale i tak by to byl pokrok. Čelní představitelé Velké Británie právě projednávají možnost, že by roku 2021 začala jezdit na nejrychlejších komunikacích autonomní vozidla. Výrobci jsou na tuto eventualitu už připraveni.

Ve vládě je nyní podle webu The Guardian návrh povolující, aby řidiči vozidel s autonomním ovládáním mohli od příštího roku tohoto výdobytku na dálnicích užívat. Některé automobilky přitom mají ve svých plánech rok 2021 jako ten, kdy uvedou novou generaci vozů disponujících vyspělými technologiemi zabraňování nehod a varování při změně směru.

Od upozorňování na nebezpečí a usnadňování řízení se tak dostáváme přímo k ovládání rychlosti, a hlavně směru jízdy. Pokud k přelomovému rozhodnutí opravdu dojde, budou vozidla v autonomním módu stále omezena, a to rychlostí do 70 mil za hodinu (cca 110 km/h), a pohybovat se budou moct pouze v tzv. pomalých pruzích.

Kdo za to může?

Klíčovou otázkou ovšem zůstává, kdo bude zodpovědný v případě nehody: jestli řidič, nebo někdo jiný, pravděpodobně výrobce samořiditelného automobilu? Když zapne autonomní režim, musí osoba za volantem být stále ve střehu (nesmí kupříkladu usnout), ale i tak vyvstávají legálně ožehavé situace, kdy ani tak nebude schopná zabránit střetu vozidel.

Automatizovaná technologie může učinit jízdu autem bezpečnější, plynulejší a snadnější,“ argumentuje ve prospěch autonomní dopravy britská ministryně dopravy Rachel Maclean, „a Spojené království by se tak mohlo stát první zemí, která z těchto výhod bude čerpat a ke které to přitáhne pozornost výrobců, vyvíjejících a testujících u nás tyto nové technologie.“

Fungují z 90 %

Ne každý na ostrovech ale vidí budoucnost tohoto způsobu dopravy tak růžově. „Jde o průmysl pod velkým finančním tlakem. Proč by na sebe brali další obří pojišťovací riziko,“ vysvětluje Jim Holder z portálu What Car?, proč nejnovější výdobytky motorismu podle něj nezískají ihned legální status autonomních vozidel.

Ještě nejsou na úrovni, kdy bychom jim mohli dostatečně důvěřovat. Fungují dobře v 90 % případů, ale to bohužel nestačí,“ má jasno Holder.

Autor: Petr Pláteník

Další články