6 trendů, které letos ovlivní finanční služby

Zdroj: pixabay.com
Byznys 14. 07. 2021

6 trendů, které letos ovlivní finanční služby

Finanční služby v roce 2020 náhle zrychlila digitalizace, způsobená koronavirovými restrikcemi. Burzy skončily fyzické obchodování a své obchody přesunuly do online prostředí. Aplikace pro osobní obchodování zaznamenaly rekordní objemy transakcí a pracovníci call center pro zákaznickou podporu pracovali ze svých domácností. Celosvětově se podle B2B výzkumné agentury Markets and Markets očekává, že velikost trhu bezkontaktních plateb vzroste z 10,3 miliard dolarů (bezmála 224 miliard korun) v roce 2020 na 18 miliard dolarů (přes 390 miliard korun) do roku 2025.

Mnoho oborů, stejně jako finanční služby, se dokázalo vypořádat s touto digitální vlnou tsunami a následně pokračovalo ve své obvyklé činnosti. Ukázalo se, ale, že změny nebyly jen přechodné. Finanční instituce tedy nyní strategicky uvažují o svém technickém vybavení a přemýšlejí o tom, zda nástroje, na které se dříve spoléhaly, nejsou už zastaralé a zda je chtějí využívat i v budoucnosti.

Nyní si představme 6 hlavních trendů podle amerického serveru Forbes.com, které budou v letošním roce ve finančnictví dominovat.

1.Nezbytná modernizace datových systémů
Rok 2020 byl rokem, který otestoval finanční infrastrukturu. Mnoho systémů nebylo navrženo tak, aby řešilo aktuálně navýšený objem a tempo změn, a proto se zastaralé systémy potýkaly s problémy.

Programy, jako je například Payment Protection Program (PPP) zaznamenaly v USA obrovskou poptávku, ale problémy u nich nastaly při zpracování úvěrových dokumentů, manuální kontroly a následného schvalovacího systému. Vzhledem k tomu, že úvěrové potřeby malých a středních podniků prudce vzrostly, věřitelé čelili novým výzvám při aktualizaci svých starších systémů, které nestačily uspokojovat poptávku. Pomalu se pohybující informační a datové kanály bránily schopnosti získat data v reálném čase a rychle reagovat na aktuální potřeby zákazníků.

Letos je tedy poptávka po moderní, agilní, škálovatelné, bezpečné, a především odolné technologické infrastruktuře.

2. Bankovnictví není díky digitalizaci už jen o hotovosti
Role hotovosti se ve společnosti před rokem 2020 změnila, přičemž bezkontaktní platby v Evropě a v Asii odrážely nový preferovaný způsob života. Dokonce i v Americe, která se nechce odklonit od používání hotovosti, zaznamenalo, podle průzkumu z dubna 2020, celých 27 procent amerických podniků nárůst bezkontaktních plateb ze strany zákazníků v důsledku pandemie.

Tento trend bude pokračovat i v letošním roce, kdy 74 procent globálních spotřebitelů uvádí, že bude i po pandemii používat bezkontaktní platební metody. Celosvětově se očekává, že velikost trhu bezkontaktních plateb vzroste z 10,3 miliard dolarů (bezmála 224 miliard korun) v roce 2020 na 18 miliard dolarů (přes 390 miliard korun) do roku 2025.

Tento trend bezkontaktních financí sahá i do bankovnictví. V roce 2020 se 44 procent zákazníků retailového bankovnictví při podnikání spoléhalo na mobilní aplikace. Tradiční společnosti zabývající se finančními technologiemi představily nové finanční aplikace nebo upgradovaly stávající, aby nabízely nové služby a programy, které odpovídají potřebám spotřebitelů. Jedná se například o sledování výhod u vládních příspěvků na stravu nebo přístup k předčasným mzdám.

V roce 2021 budou, jako přímá reakce na rostoucí závislost spotřebitelů na mobilních platebních a bankovních řešeních, finanční služby pravděpodobně i nadále investovat do moderních datových a analytických nástrojů, do schopnosti umělé inteligence a dalších digitálních platforem.

3. Personalizované pojištění
V roce 2020 čelily pojišťovací společnosti velké zdravotní krizi, ekonomickým potížím a nejisté budoucnosti. Musely si tedy přes noc nadefinovat svůj nový způsob podnikání, aby svým zákazníkům poskytly stabilitu, pohodlí a klid.
Je zřejmé, že nejužitečnější produkty jsou šité na míru konkrétním potřebám zákazníků a že hyper-personalizace bude i nadále definovat cestu zákazníka v letošním roce. Produkty autopojištění jsou cennější, pokud jsou založeny na skutečných ujetých kilometrech.

Produkty pojištění domácnosti jsou efektivnější, pokud jsou integrovány přímo do domů a bytů, takže mohou zabránit nebo minimalizovat škody způsobené například únikem vody nebo požárem.
Budování této úrovně zákaznické personalizace vyžaduje technologickou infrastrukturu, která umožňuje přehledy v reálném čase, které se získávají z obrovského množství datových proudů z různých zdrojů dat. Data a analýzy založené na umělé inteligenci umožní personalizované kontextové interakce v celém životním cyklu pojištění, od prodeje a sepisování pojištění až po následnou správu škod a zákaznickou podporu.

4. Obchodování se pohybuje i mimo standardní obchodní místa
Obchodování se v minulém roce neomezovalo jen na standardní obchodní místa. Zatímco malé množství firem požadovalo po svých obchodnících, aby byli fyzicky přítomní na pobočkách, většina firem umožnila obchodníkům práci z bezpečí jejich domova. Když se celosvětové obchodování a burzy vyprázdnily, dřívější předpoklady, že většina obchodování bude fyzicky probíhat v kancelářích, byly najednou zastaralé.

V novém světě finanční architektury se i letos budou používat jak fyzické aktivity, tak především technologie, které umožňují zabezpečený přístup nezávislý na poloze. Budou aktualizovány plány provozní odolnosti, aby zahrnovaly globálně a regionálně odolné infrastruktury, jako je například cloud.

5. Práce z domova musí fungovat napříč finančními službami
V průběhu roku 2020 způsobila rozsáhlá koronavirová omezení tlak na firmy, aby zaměstnance nepropouštěly, byly produktivní a online propojené. V pandemii, kdy se kanceláře finančních firem přes noc uzavřely, se celá pracovní síla finančních služeb – od obchodníků přes bankéře až po podpůrný personál – spoléhala při své práci na domácí internetové připojení spolu se stávajícími řešeními infrastruktury VPN a virtuální plochy. I když toto omezení firmy zvládly, trápily je každodenní problémy s internetovým připojením, s omezením šířky pásma, s obavami o zabezpečení a problémy s omezením schopností spolupráce zaměstnanců.

V letošním roce se tedy bude vyžadovat přepracované pracovní prostředí – takové, které kombinuje fyzické prostředí kanceláře s digitální a mobilní technologií na podporu vzdálených pracovníků.

Řešení typu „odkudkoli“ se musí komplexně zabývat bezproblémovým umožněním heterogenní globálně distribuované pracovní síly, včetně obchodníků, kteří potřebují vysokorychlostní připojení, kvantitativních analytiků, kteří potřebují obrovské množství výpočetní kapacity a pracovníků retailových poboček, kteří potřebují fyzicky reagovat na přání zákazníků.

Nové způsoby hybridní práce a propojení se zákazníky se budou do roku 2021 také výrazně opírat o užitečné integrované nástroje zaměřené na cloud.

6. Integrovaná inovace je nový status quo
Zatímco rok 2020 byl z mnoha hledisek náročný a komplikovaný, jedním pozitivem bylo to, že ukázal, že správně prováděné inovace a mobilita mění celý trh. Rychlost, s jakou se odvětví finančních služeb během pandemie transformovalo, je právě ta rychlost, která by měla pokračovat i v letošním roce. A to vyžaduje i změnu v podnikové kultuře firem.

Pro instituce poskytujících finanční služby až po dodavatele, regulační orgány a orgány dohledu bude rok 2021 pravděpodobně rokem záměrné kulturní transformace s cílem najít nové způsoby spolupráce při vytváření bezpečnějších, levnějších, inkluzivnějších a spravedlivějších finančních trhů

Autor: Miroslav Oupic

Další články