Jan Čermák, současný majitel TV Barrandov, věří, že televizi dokáže za 3-5 let sanovat a se ziskem prodat. Po odchodu Jaromíra Soukupa bojuje s toxickým dědictvím, láká mladé diváky a chystá kontroverzní novinku – návrat erotiky na obrazovky. „Chceme obnovit erotiku na televizní obrazovce, ale s humornou nadsázkou,“ říká v rozhovoru pro Brand Date na platformě FocusOn.
Jan Čermák není z mediálního světa. Specializuje se na sanaci firem v problémech, které pak se ziskem prodává. Mezi jeho úspěchy patří například bývalá Janka Radotín, dnes prosperující Leos. TV Barrandov převzal po Jaromíru Soukupovi v době, kdy televize klesla na pouhá 2,5 % sledovanosti a bojovala o přežití. Nyní má jasný plán, jak ji dostat minimálně na 5 % a najít pro ni strategického investora.
Setrvačnost televize: Pád trval roky, obroda bude také
Čermák přiznává, že sanace televize je specifická oproti jiným projektům, kterými se zabývá: „Ta televize má obrovskou setrvačnost jak na jednu, tak na druhou stranu. V okamžiku, kdy ta televize šla dolů, tak to trvalo relativně hrozně dlouho.“
Pád Barrandova podle něj začal už v roce 2019-2020, přesto televize „pořád fungovala na nějaké hraně a pořád jela“. Analogicky očekává, že náběh nahoru bude také trvat déle: „Ta doba zrání je někde minimálně mezi jedním až třemi lety, možná až pět let.“
„Elementární systém je pořád stejný – máte společnost v problémech, kterou je potřeba sanovat. Je to o tom projít si to, vytipovat silné a slabé stránky, na ty se zaměřit a nějakým způsobem to dotáhnout do vítězného konce,“ vysvětluje svůj přístup Čermák.
Toxické dědictví Jaromíra Soukupa přetrvává
Největším problémem, se kterým se Čermák potýká, není technická stránka televize, ale pošramocená pověst z éry Soukupa. „Prostě, ať už z jakýchkoliv důvodů, tak pro mnohé inzerenty to byla persona non grata. Bylo pro ně nepřijatelné – ne, tam je pan Soukup, my tam nevstoupíme nebo tu reklamu tam nezadáme,“ popisuje realitu, které čelí.
Důvody jsou podle něj různé: „Ať už to bylo historicky kvůli poškozenému vztahu s Medeou, kde došlo k tomu, k čemu došlo, anebo tím, že bohužel některé komentáře nebyly šťastné, když to řeknu diplomaticky.“
Čermák poukazuje na základní pravidlo byznysu: „Existuje heslo – nekousej do ruky, která tě živí. V tomto okamžiku mohu se domnívat, že toto heslo úplně nebylo dodrženo.“
Přesto s bývalým majitelem zůstává v kontaktu: „Jsme v kontaktu, fungujeme, troufám si říct, že vztahy máme dobré, hledáme nějaká další řešení, diskutujeme o nějakých jeho dalších projektech. Já se nezříkám jakékoliv spolupráce s kýmkoliv – jsme velmi pragmatičtí.“
Co bylo dřív: kuře nebo vejce?
O příčinách pádu televize má Čermák jasno, i když přiznává složitost situace: „Mirek to zdůvodňuje tou podinvestovaností, tím nedostatkem peněz, ale ono všechno souvisí se vším. Těžko dneska soudit, co bylo dřív – nedostatek peněz, anebo ta programová náplň, která vedla k nedostatku peněz.“
Podle jeho analýzy se Soukup dostal do začarovaného kruhu: „Mirek musel točit 13 pořadů, pokud si správně pamatuju, takže se přehltil na té obrazovce a došlo k tomu, k čemu došlo – k odběhu klientů a k tomu, že to spadlo na ty 2-2,5 %.“
Mladí diváci jako překvapivý úspěch
Jedním z největších úspěchů posledního roku je podle Čermáka získání mladších diváků: „Druhá věc, která se nám daří, tak je afinita – podíl těch věkově mladších diváků. Tam se nám to zvedlo až několikanásobně. Jsou opravdu pořady, kde naprosto překvapivě zasahujeme cílovku někde kolem 20, 30 let, což, řekněme si upřímně, toto nikdy cílovka TV Barrandov nebyla.“
Současně zaznamenávají meziroční nárůst sledovanosti: „Za ten poslední rok tam vidíme zhruba dvacetiprocentní meziroční nárůst oproti tomu loňskému roku.“
Čermák si pochvaluje možnost okamžité zpětné vazby: „Já se ráno o půl osmé podívám do mailu, vidím, jaký byl předchozí den, jaká byla sledovanost. Mohu se podívat po minutách, kolik lidí si nám zapnulo, jaká věková kategorie a kolik jsme za ten předchozí den vydělali peněz.“
Erotika se vrací na obrazovky – s úsměvem
Nejkontroverznější plán pro podzim představuje návrat erotického obsahu: „Hodláme obnovit erotiku na televizní obrazovce. Máme v tuto chvíli připraven vlastní formát zábavnou formou. Chceme tomu v létě už udělat nějaké předpromo v rámci nějakých starších filmů, které jsou zajímavé, které zejména má generace zažila, takže taková trošku retro.“
Čermák zdůrazňuje, že nejde o pornografii: „Nechci, aby to vyznělo – není žádné dehonestující porno, není to hrubá erotika. Chceme tomu dát humornou nadsázku s úsměvem, se smíchem, prostě použít to takovýmto způsobem.“
Nápad testovali na starším obsahu: „Máme to, testovali jsme to na těch starších pořadech, které v podstatě máme v knihovně, a ono to funguje, ti lidé o to mají zájem – tak jako proč ne, proboha.“
Konzervativní přístup s jasnými cíli
Čermák nepopírá, že jde spíše konzervativním směrem: „Jdeme spíš takovým konzervativním směrem, nemá smysl se nějak moc vybočovat, protože ta naše cílovka je relativně jasná.“
Strategii shrnuje jako „televizi příběhů, televizi zábavy“: „Hledáme formáty, jak toho člověka pobavit, jak ho přitáhnout, jak ho zaujmout. Ono to zní hrozně jednoduše a je to dřina najít něco v době, kdy už bylo všechno vymyšleno. Používáme kombinaci starých osvědčených formátů, vracíme se, něco remakujeme, kombinujeme to.“
Financování: Dluhopisy s 11,2% výnosem
Televizi financuje kombinací vlastních zdrojů a dluhopisů: „Zpočátku jsme investovali vlastní zdroje, protože v té chvíli to bylo velmi nejisté. Netroufli jsme si do toho vtahovat jakékoliv externí investory. Ale po té dvouleté zkušenosti jsme si troufli, emitovali jsme dluhopisy za 11,2 % s kvartálním výplatou výnosu na čtyři roky.“
O úspěšnosti emise svědčí podle něj zájem investorů: „Musím říct, že se to pomalu začíná pěkně rozbíhat, daří se nám to umisťovat na trhu, máme tam devadesátimilionovou emisi.“
Peníze investuje strategicky: „Finance používáme na investice do té digitální knihovny, do toho archivu, do vlastní tvorby a do vlastní výroby. Spíš vsázíme na tu vlastní produkci.“
Historické studio a vlastní výroba
Výhodou je podle Čermáka vlastnictví jednoho z největších studií v Česku: „Vlastníme jedno z největších studií v rámci České republiky. TV Barrandov má to staré studio, ve kterém se točilo třeba Jak utopit Dr. Mráčka – uprostřed toho studia byl bazén, který je dneska zabetonovaný. Má to historii, dýchá to na vás, takže i z tohoto je to cosi, co trošku zavazuje.“
Jednání s investory pokračují
Čermák potvrzuje zájem o prodej televize: „Se zájemci jednáme už teď. Není to něco, k čemu bychom se vyhýbali. Jednáme se zahraničními investory, v tom já vidím potenciál.“
Preferuje finanční investory před mediálními: „Finanční, což se nám líbí, protože ti nám zase nechají tu volnost a ten potenciál dál rozvinout. Jednáme aktuálně i s jedním českým investorem, který k tomu má blíž k té branži.“
Konkurz není sprosté slovo
Na otázku o možném krachu televize Čermák odpovídá pragmaticky: „Konkurz není sprosté slovo. Spousta lidí má představu, když se řekne konkurz, že to je konec světa. Konkurz je jedno z řešení, ke kterému lze přistoupit.“
Ilustruje to příkladem hotelu Savoj ve Františkových Lázních: „Tam naopak jsme byli výrazně proti reorganizačnímu procesu. Podle našeho názoru by ta reorganizace, ten provoz byl ztrátový, dal by tu podstatu a na konci by pro věřitele zbylo podstatně míň peněz. My jsme prosazovali konkurzní řešení a ten konkurz nakonec dopadl tak, že věřitelé dostali 100 procent svých pohledávek a ještě vznikl přeplatek pro akcionáře.“
Vztah s fondem IFIS
Čermák objasňuje i vztah s investičním fondem IFIS: „IFIS je silný finanční partner, se kterým ad hoc spolupracujeme. Na druhou stranu IFIS šel spíše cestou realitního byznysu v této konkrétní kauze. V rámci televize jsme se dohodli – nám se naskytla unikátní příležitost. IFIS jsme vyplatili, čili dneska jsme vlastníky celé struktury, včetně nových licencí.“
Cíl: Minimálně 5% sledovanost
Čermák má jasný cíl – dostat televizi minimálně na 5% sledovanost: „My se pohybujeme na tom shareu někde kolem 2,5 %, v některých blocích už dneska skáčeme na 3,5, čtyři přes 4 %, což už začíná být zajímavé. Ten progres tam je vidět, ta křivka už se zvedá v nějakých časových oblastech.“
Za úspěch považuje už současný stav: „Za ten poslední rok vidíme dvacetiprocentní meziroční nárůst. První výsledky tam jsou, chystáme se v létě to podpořit a na podzim chystáme nové programové schéma.“
Celý rozhovor si můžete pustit jako podcast nebo video, kde se dozvíte:
- Jak konkrétně Čermák plánuje návrat erotiky na TV Barrandov a proč věří v tento kontroverzní krok
- Jaké konkrétní „kostlivce ve skříni“ objevil po převzetí televize od Soukupa a jak je řešil
- S jakými zahraničními investory jedná o dalším financování televizní skupiny a jaké jsou podmínky
- Proč považuje konkurz za legitimní řešení a kdy ho doporučuje před reorganizací firem
- Jak vypadá každodenní řízení televize – od ranní kontroly sledovanosti po okamžité finanční výsledky
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.