Ondřej Muzika stojí za značkou ESP, která vyrábí sebeobranné prostředky pro policii i civilisty. 95 % produkce exportuje do zahraničí, hlavně do Francie, Španělska a Německa. V rozhovoru pro pořad Přežít na platformě FocusOn vysvětluje, proč jeho pepřové spreje fungují i po třiceti letech a jak vznikla firma z výroby dveřních kukátek za socialismu.
Ondřej Muzika reprezentuje českou firmu, která začínala před 33 lety výrobou dveřních kukátek a dnes dodává sebeobranné prostředky policii po celé Evropě. Značka ESP (za kterou stojí e-shop obrana.cz) se specializuje na produkty, které se „používají jen jednou v nejkrizovější situaci“ – a v tu chvíli musí stoprocentně fungovat.
Od dveřních kukátek k policejním dodávkám
Historie firmy začala v roce 1992, kdy dva spolužáci hledali podnikatelskou příležitost: „Za socialismu byli schopní si spoustu věcí vyrobit sami a začali vyrábět dveřní kukátka. Koukneš do kukátka, vidíš 180 stupňů okolo – v té době byla revoluční technologie. Díky tomu se dostali do bezpečnostní oblasti.“
Postupně se sortiment rozšířil o obušky a další sebeobranné prostředky. Dnes firma dodává 50 % své produkce přímo policii: „Když procházíme výběrovým řízením, musíme splnit spoustu požadavků. Obušek je testovaný v laboratoři v Hannoveru, kde máme certifikaci – různé úderové zkoušky, ohyby. Nesmí se stát, že by vylítnul z ruky.“
Pepřový sprej s baterkou: Dva v jednom
Jedním z nejúspěšnějších produktů je pepřový sprej s integrovanou LED svítilnou: „Útočník si může myslet, že držíte baterku nebo něco silnějšího. Vidíte, kam stříkáte, a on je oslepený zároveň – dva v jednom.“
Dosah spreje je dva metry a účinek trvá až dvě hodiny: „Většinou do dvou sekund začne fungovat. Vyrovnáváte tím sílu – většinou když na vás někdo napadne, útočí na někoho slabšího, menšího.“
Cvičné verze pro bezpečné testování
Firma vyrábí i cvičné verze svých produktů: „Děláme cvičné spreje – je modrý, má nálepku. Člověk si může vyzkoušet, jak sprej funguje.“
Pro dekontaminaci nabízí speciální neutralizační spreje: „Nejznámější je mlíko, ale máme přímo dekontaminační spreje, které kapsaicin neutralizují. Rozmačkaná rajčata taky fungují.“
Teleskopické obušky s tlačítkem
Muzika představuje inovaci u teleskopických obušků: „Nový model je tlačítkový. Místo mávnutím se rozevírá zmáčknutím tlačítka.“ Obušek musí být testovaný na pevnost: „Nesmí se stát, že by vylítnul z ruky, když útočí agresor. Musí stoprocentně fungovat.“
Varuje však před nesprávným použitím: „Člověk s tím musí umět. Musí být trénovaný, jinak si může ublížit.“
Kombinované zbraně: Pepřák v obušku
Nejnovější inovací je malý obušek s integrovaným pepřovým sprejem: „Máme v DNA firmy snahu udělat něco navíc. Malý obušek má čtyři konce a jeden konec je pepřový sprej – na 2 metry. Když k vám někdo přiběhne, dostane ránu.“
Taktické pero: Přes dvě letiště bez problémů
Mezi oblíbenými produkty je taktické pero: „S perem jsem projel dvěma letištěmi kontrolami při cestě na veletrh do Las Vegas.“ Pero je vyrobené z leteckého durálu: „Je velmi lehounké. Když dostane někdo do klíční kosti, nehne se.“
Muzika upozorňuje na správné použití: „Pozor na krk – tam člověka můžete zabít. Lepší míří do žeber, svalů, stehna, klíční kosti. Cílem je odrazit útok, vyrovnat síly a pak utéct.“
Plastová pouta pro vojáky
Novinkou jsou plastová pouta s dvojnásobnou pevností oproti konkurenci: „Konkurence má pevnost tahu 100 kilo, my 200. Je určeno spíš pro vojáky – nasadíte a zatáhnete, už se nedostanete ven.“
Pouta se dodávají s řezákem: „Jsou jednorázová. Můžeme dělat různé barevné kombinace – černá pouta se žlutým domkem podle přání zákazníků.“
Rukavice s kevlarovou vložkou
Mezi novinky patří rukavice s ochranou proti prořezání: „Mají kevlarovou vložku. Jsou trochu tužší, ale díky žluté vložce uvnitř by měly chránit před prořezáním.“
95% exportu do zahraničí
Firma exportuje většinu produkce: „Pro nás je český trh jen 5 %, 95 % exportujeme do zahraničí. Francie, Španělsko, teď máme velký tendr do Polska na zásobníky.“
S legislativou České republiky nemají problémy: „V Čechách nemáme moc problémů, protože ortodoxní pacifisti ještě nekřičí dost nahlas. Zatím je zde svět v pořádku. Spíš se potýkáme v zahraničí – třeba v Německu nemůžete otevřít nůž jednou rukou.“
Trvanlivost třicet let
Na otázku o trvanlivosti pepřových sprejů Muzika odpovídá: „Expiraci má plyn, který vydrží dva až tři roky. Po třech letech nemusí mít dostatečný tlak, ale obsah zůstává stejný. I třicetiletý sprej bude fungovat, jen nebude stříkat tak daleko.“
Vlastní vývojové oddělení
Firma má vlastní vývojáře: „Máme vývojové oddělení s trenérem, takže posouváme technologie na další generace. Všechno se vyvíjí u nás v Čechách. Většinou necháváme testovat přímo profíky z praxe.“
Nové nápady získávají přímo od uživatelů: „Dostáváme poznatky přímo od lidí z praxe. Když se sejdou dva tři a řeknou – na tom dává smysl, vývojové oddělení to vyvine a můžeme to dát na trh.“
Budoucí plány: Od hlavy k patě
Muzika má ambiciózní plán: „Chci toho policajta vybavit od hlavy k patě. Už teď máme 1500 produktů.“
Připravují se novinky: „Přemýšlíme o sluchátkách na střelbu, máme v testování držáky na izraelské turnikety. Budeme masivně investovat do výroby a chceme rozšiřovat výrobní kapacity.“
Filozofie: Jedna šance na úspěch
Základem firemní filozofie je spolehlivost: „Naše produkty se používají jen jednou v nejkrizovější situaci. Musí stoprocentně fungovat. Když se použijí, rozhodují vteřiny a odolnost výrobku musí být stoprocentní.“
Celý rozhovor si můžete pustit jako podcast nebo video:
- Jak probíhá testování sebeobranných prostředků v laboratořích v Hannoveru a proč musí obušek vydržet „vylítnutí z ruky“
- Proč německá policie objednává české spreje a jaké jsou legislativní rozdíly mezi zeměmi EU
- Jak vznikly plastová pouta s dvojnásobnou pevností a proč je chtějí hlavně vojáci
- Jaké jsou plány na vybavení policistů „od hlavy k patě“ a kolik produktů už firma vyrábí
- Proč pepřový sprej funguje i po 30 letech a jak správně použít taktické pero, aby nikoho nezabilo
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.