Elektromobilita zrychluje. Ojeté Tesly do půl milionu mizí do měsíce, říká šéf AAA AUTO

Ekologie 21. 07. 2025

Elektromobilita zrychluje. Ojeté Tesly do půl milionu mizí do měsíce, říká šéf AAA AUTO

Elektromobily si na českém trhu razí cestu rychleji, než se čekalo. Podle generálního ředitele AURES Holdings (AAA AUTO) Petra Vaněčka se prodeje ojetých elektrovozů každoročně více než zdvojnásobují. „Letos to bude stejné,“ říká v rozhovoru pro pořad ElektroDrive. Tesla Model 3 už dnes běžně spadla pod hranici 500 tisíc korun a zmizí z nabídky během 30 dní. Zásadní bariérou zůstává stále cena, nikoliv infrastruktura.

Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, za první polovinu roku 2025 prodala v Česku přibližně 830 ojetých elektromobilů, téměř tolik jako za celý rok 2024. „Každý rok více než zdvojnásobujeme prodeje a letos to vypadá stejně,“ říká Petr Vaněček. Skupina působí kromě Česka i v Polsku a na Slovensku. Na celém polském trhu bylo letos prodáno 7 500 elektromobilů, na slovenském 3 000, na českém 5 000.

Český trh je podle Vaněčka napřed: „V Čechách je nástup elektromobility do jisté míry vepředu oproti Polsku nebo Slovensku.“ Trend zdaleka neplatí jen pro velká města – silná poptávka je i v krajských městech jako Plzeň, Olomouc nebo Hradec Králové.

Cena padá. Tesla do 500 tisíc se prodá do 30 dní

Průměrná cena ojetého elektromobilu letos spadla pod 720 000 Kč. „Cena elektromobilů klesla za rok zhruba o 150 tisíc korun a jakmile se dostane pod půl milionu, poptávka začne výrazně akcelerovat,“ uvádí Vaněček.

Za největšího tahouna považuje Teslu Model 3: „Pětiletý vůz se zdravím baterie nad 80 % dnes pořídíte i za 450 tisíc korun. A tyto vozy prodáváme zhruba do 30 dnů.“ Podle dat z celého českého trhu se běžný spalovací automobil prodává průměrně 58 dní. Elektromobily se pak obecně stále prodávají o něco pomaleji (přes 70 dní), ale levnější modely tempo otočily. „Navíc zatímco průměrná cena aut se spalovacími motory na trhu roste, cena elektromobilů postupně klesá,“ dodává Vaněček.

Kdo je dnešní kupující? Firmy, běžní lidé, žádné výjimky

Zákaznický profil prošel změnou. „Na začátku to byli pionýři. Dnes už to jsou běžní zákazníci. Lidé si často kupují elektromobil jako druhé nebo třetí auto do rodiny,“ říká Vaněček. A překvapení? Většina z nich nemá fotovoltaiku, ani vlastní dům.

„Lidé si auto běžně nabijí ze zásuvky. Jezdí 30 až 50 kilometrů denně, takže není problém jednou za týden nebo čtrnáct dní auto přes noc dobít,“ vysvětluje. Významnou roli hrají i firmy. „Téměř 40 % zákazníků, kteří si kupují elektromobily, jsou malé a střední firmy. To je zhruba dvojnásobek oproti autům se spalovacím motorem.“

Pobočky vs. infrastruktura: vítězí univerzálnost

Zatímco dříve firma plánovala specializované pobočky pro elektromobily, dnes od toho ustupuje. „Prodáváme elektromobily napříč republikou, není to jen o Praze a Brně. Proto je začleňujeme do všech stávajících poboček,“ říká Vaněček.

Česko si podle Vaněčka vede nadprůměrně i v evropském srovnání: „Máme nejlepší poměr dobíjecích bodů vůči počtu registrovaných elektromobilů.“

Hybridy stagnují, čisté elektro je na vzestupu

Hybridní vozy se sice stále dobře prodávají – 6 000 kusů za pololetí – ale jejich růst výrazně zpomalil. „Hybridy rostly jen o 22 %, zatímco elektromobily o více než 70 %. Očekávám, že elektromobily je brzy překonají,“ říká Vaněček.

Budoucnost plug-in hybridů vidí skepticky: „Dlouhodobě je plug-in hybrid slepá vývojová větev. Musíte se starat o spalovací motor i baterii. Ve výsledku to nic zásadního neřeší.“

Čínská auta bodují výbavou, ale otázkou zůstává zůstatková hodnota

Čínské značky se podle Vaněčka etablovaly velmi rychle. „Technologicky jsou vyspělé a vizuálně atraktivní. Udělaly velmi dobrý dojem,“ uznává.

Zásadní ale bude, jak si povedou v delším horizontu. „Zatím nevíme, jak bude čínské auto vypadat za pět nebo deset let. Klíčová bude zůstatková cena,“ upozorňuje. Zmiňuje příklad korejské automobilky, která po velkém nástupu selhala kvůli prudkému poklesu hodnoty vozů.

Věk dovážených aut: třetina je starší než 15 let

Český vozový park podle Vaněčka stárne i kvůli chybějícím regulatorním opatřením. „Více než polovina dovezených vozů je starších 10 let, třetina má přes 15 let. Od roku 2009 se nezměnily emisní normy pro dovoz. Je čas to aktualizovat,“ říká.

Zkušenost z minulosti to potvrzuje. „Po zavedení poplatků v roce 2009 se dovoz snížil o 40 %. Takže ten efekt jednoznačně funguje.“

Dotace pomáhají jen krátkodobě, důležitější je informovanost

Vaněček upozorňuje, že dotační politika má krátkodobý efekt. „V Německu byl podíl elektromobilů až 35 %, ale po zrušení dotací klesl zpět na 20 %. A část prodejů tvořili překupníci, kteří vozy po šesti měsících prodávali v zahraničí,“ říká.

V Česku mohou dotace čerpat zejména firmy a podnikatelé. „Fyzické osoby mohou dostat dotaci na nabíječku, což považuji za dostačující. Klíčové je, aby měli lidé přístup k informacím,“ doplňuje.

Daňové úlevy se nečekají. „Chybí politická vůle“

Na přímý dotaz ohledně daňových úlev Vaněček reaguje realisticky: „Nemyslím si, že Česká republika je schopna rychle reagovat. Politická vůle chybí. Naopak je zde silné lobby, které tlačí zpět ke spalovacím motorům.“ Z toho důvodu se elektromobilita v Česku i středoevropském regionu prosazuje pomaleji než v západní Evropě.

Elektromobil do rodiny? „Jako druhé auto ano, první zatím ne“

Ačkoliv elektromobilům obchodně fandí, osobně zatím Vaněček zůstává u tradičního pohonu. „Mám wallbox doma, takže druhé auto na elektřinu bych si pořídil bez problémů. Ale jako hlavní vůz stále dávám přednost spalovacímu motoru,“ uzavírá s nadhledem.

Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast:

  • Tesla do půl milionu? Zmizí za 30 dní
  • Až 40 % kupujících elektromobilů jsou malé firmy
  • Většina lidí nabíjí jen ze zásuvky – a stačí to
  • Enyaq vyhrál Ojeté auto roku – přestože se skoro neprodává
  • Česko je „popelnicí Evropy“ – 1/3 dovozu starší než 15 let

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory