;

Budoucnost turistického průmyslu je bezkontaktní, tvrdí analytici

Články 24. 09. 2020

Budoucnost turistického průmyslu je bezkontaktní, tvrdí analytici

Pandemie koronaviru zasáhla cestovní ruch velmi bolestivě. Potřeba co nejvíce minimalizovat mezilidský kontakt bez výraznějšího omezení provozu nutí řadu poskytovatelů turistických služeb hledat nová, sofistikovaná řešení. Bezkontaktní technologie je nám už nějakou dobu známá, různé formy jejího využití ale objevujeme pořádně až teď.

Databáze Innovation Explorer vedená analytickou firmou GlobalData nám odhaluje, do jaké míry cestovní a turistické společnosti využívají bezkontaktní technologie, aby zajistily bezpečí a spokojenost svých zákazníků, především v oblasti přepravy a ubytování.

Pandemie koronaviru znamenala budíček pro cestovní a turistický průmysl, který začal navyšovat investice do bezkontaktních technologií, jako je biometrický check-in na letištích nebo digitální otevírání dveří v hotelech, které významně snižují potenciální riziko spojené s fyzickým kontaktem,“ vysvětluje Sneha Nigade, analytička z GlobalDate.

Hlavně na letištích

Letiště Peking kupříkladu ve spolupráci se švýcarskou firmu SITA díky biometrickým technologiím automatizovalo celý proces odbavování. Pasažérům stačí se jen pohybovat ve vymezených pruzích a systém obličejového rozpoznávání se už o vše postará.

Na letišti Singapur-Changi zase nainstalovali bezkontaktní check-in stánky fungující na principu infračervených senzorů přiblížení. Nemusíte se tak obrazovky dotýkat, stačí jen pomocí gest a nasměrováním prstů vše odbavit.

A opět na letišti, tentokrát v Abú Zabí, zprovoznili novou generaci výtahů, k jejichž obsluze není potřeba ale už vůbec žádných doteků. V Hongkongu zase v letištní hale můžete narazit na čisticí roboty, kteří s pomocí ultrafialového světla a čističe vzduchu dokážou vydezinfikovat své okolí s údajnou 99,99% efektivitou.

Zabezpečit data

Revoluce se neděje ale jen v segmentu letecké dopravy. Nizozemský řetězec hotelů citizenM vyvinul mobilní aplikaci umožňující „bezkontaktní“ pobyt v jejich zařízeních. Check-in i check-out můžete vyřídit přes telefon, jako bonus si přes aplikaci rozsvítíte, upravíte teplotu v pokoji nebo zatáhnete žaluzie.

Samozřejmě s odevzdáním řady dříve personalizovaných procesů technologii přichází i riziko zneužití osobních údajů. Také s tím ale subjekty v turistickém ruchu počítají a pracují na řešeních. „Budoucnost cestování ve světě po kornaviru bude více a více bezkontaktní z důvodu bezpečnosti, nejen pasažérů, ale i zaměstnanců v tomto průmyslu,“ uzavírá Sneha Nigade.

Autor: Tomáš Vrána

Další články