Češi drahé energie zvládli, naučili se šetřit

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Ekologie 07. 03. 2023

Češi drahé energie zvládli, naučili se šetřit

Loni na podzim jsme kupovali přímotopy, uhlí, dřevo a teplé svetry. S příchodem jara se nad loňskou panikou můžeme pousmát. Obavy Čechů z dalšího růstu nákladů na bydlení klesly, vyšší ceny energií zvládají lépe, než sami předpokládali. Většina z nás přestala energiemi plýtvat a zájem o další úspory přetrvává u poloviny domácností.

Podle výzkumu Ipsos Consumer Sentiment Tracker poklesly obavy domácností z dalšího růstu nákladů na bydlení. Dražší energie zvládají lépe, než před začátkem topné sezóny očekávaly. Tehdy se výrazně negativního dopadu do rodinného rozpočtu obávaly dvě pětiny českých domácností. Dnes je to kvůli snížení výšky záloh na elektřinu pouze jedna desetina. Situace se podle agentury Ipsos výrazněji nedotkla téměř poloviny Čechů.

Starosti s energiemi přetrvávají v segmentu nízkopříjmových domácnosti, kdy se třetina z nich připravuje kvůli rostoucím cenám na další omezení svého rozpočtu. Nicméně, před začátkem topné sezóny jich žilo v obavách dvakrát více.

„Dnes vidíme, že přijatá opatření nejen v podobě zastropování cen, ale i úsporných opatření na straně domácností vedla ke stabilizaci situace. Nicméně stále je zde segment zejména nízkopříjmových domácností, na který měla situace výrazný dopad a jejichž očekávání do budoucna jsou ve srovnání se zbytkem populace více negativní,“ říká k výsledkům Michal Straka, analytik společnosti Ipsos.

Nějaká úsporná opatření realizovalo 55 % domácností, dalších 17 % je plánuje

Z konkrétních opatření pro snížení spotřeby energií domácnosti nejčastěji přistoupily k výměně spotřebičů či žárovek za úspornější (26 % domácností) či realizaci některých stavebních úprav (21 %). 

Domácnosti také šetřily energiemi, například častěji využívaly sprchu místo vany (43 %), instalovaly LED osvětlení (42 %), nezakrývaly radiátory (38 %), optimalizovaly nastavení lednice (35 %), snížily teplotu během noci či pobytu mimo domov (29 %).

Větší rozsah úsporných opatření realizovaly domácnosti bydlící ve starých domech než v bytech, neboť na ně rostoucí ceny energií měly větší dopad.

Zájem o informace o efektivních úsporách trvá

Téměř polovina domácností by uvítala informace, jak efektivně ušetřit na energiích. Tyto informace by lidé nejčastěji očekávali přímo od dodavatele energií. Od června 2022 vzrostl ze 40 % na 59 % zájem o poskytování informací ze strany dodavatele, neboť lidé očekávají konkrétní a detailní informace o úsporách.

„Řada zákazníků se už zorientovala v základních úsporných opatřeních, stoupá ale počet těch, kteří očekávají detailnější rady od dodavatelů. Jde jak o domácnosti, které se nyní chystají na realizaci konkrétních úspor, tak o domácnosti, které už je provádějí a chtějí se ujistit, že se vydaly správnou cestou,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

ČEZ Prodej tak spustil sérii kurzů pro všechny zájemce o nejrůznější energeticky úsporná opatření. Tyto energetické kurzy poběží celý letošní rok a přihlásit se do nich může každý. Už do prvního z nich se zaregistrovalo 16 000 zájemců. Další se budou týkat například instalace fotovoltaik, energetické náročnosti nemovitostí nebo žádostí o podporu od Ministerstva práce a sociálních věcí. 

„I my jsme velmi rádi, že se podařilo ukázat na zbytečné plýtvání a zákazníci začali dělat úsporná opatření. Situace ale není ideální. Jsme národ kutilů, a tak se lidé do řady opatření pustili svépomocí. V kritické době byl nedostatek technologií a montážních firem a občas vidíme, že některé kroky jsou kontraproduktivní. K řadě instalací se bude třeba vrátit. I to je jedním z důvodů, proč se podílíme na ČEZ Akademii. Chceme lidem poskytnout možnost konzultovat vše s nejlepšími odborníky na trhu,“ vysvětluje ředitelka TZB-info Dagmar Kopačková. 

Větší zájem o mentoring při realizaci úsporných opatření má zejména střední třída a nízkopříjmové domácnosti. 

„Měsíčně k nám přijde zhruba 800 nových klientů se žádostí o pomoc. Dopad současné energetické krize na domácnosti možná nebyl až tak velký, jak jsme se obávali, přesto je inflace, včetně cen energií, asi tím hlavním tématem, které naše klienty trápí. Právě prevence a zvyšování finanční a energetické gramotnosti jsou velmi důležité, abychom dosáhli stavu, kdy bude klesat počet lidí, kteří naši pomoc potřebují,“ uzavírá ředitel Poradny při finanční tísni David Šmejkal. 

Autor: Alena Burešová

Další články