Do Česka jede první vodíkový vlak

Zdroj: Alstom
Ekologie 11. 05. 2022

Do Česka jede první vodíkový vlak

Už v polovině května dorazí do České republiky první vlak na vodíkový pohon na světě. A to díky historické dohodě mezi Českými drahami a francouzským Alstomem.

Obě společnosti podepsaly historickou dohodu o spolupráci na Coradia iLint Railshow v České republice. České dráhy jsou generálním partnerem Alstom Coradia iLint Railshow v České republice.

Společnou ambicí obou společností je zdůraznit potenciál vlaku Coradia iLint pro udržitelnou dopravu v České republice, a to spojením odborných znalostí Alstomu v oblasti vodíkových železničních řešení s odbornými znalostmi Českých drah v oblasti dopravní obslužnosti českých regionů a služeb železniční dopravy.

Češi se vlakem svezou mezi 16. a 25. květnem

Na základě této dohody o partnerství přiveze společnost Alstom v období 16. až 25. května 2022 do České republiky a na Slovensko první a jediný vlak na vodíkový pohon na světě – Coradia iLint.

Coradia iLint je první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Tento vlak s nulovými emisemi vydává nízkou hladinu hluku a jeho emise tvoří pouze pára a kondenzovaná voda. Coradia iLint je speciálně navržena pro provoz na neelektrifikovaných tratích, a proto představuje ideální řešení pro mnoho českých a slovenských tratí, které zůstávají neelektrifikované.

„Společnost Alstom je průkopníkem v oblasti vlaků na vodíkový pohon. Vnímáme velký zájem o naše řešení na českém a slovenském trhu. Věříme, že přímá zkušenost s vlakem Coradia iLint zodpoví zbývající dotazy dopravců, státní správy i samosprávy, úřadů, vládních činitelů, zákazníků, odborníků z oboru a cestujících,“ říká Dan Kurucz, generální ředitel společnosti Alstom Česká republika a Slovensko.

„Téměř dvě třetiny železničních tratí u nás nejsou elektrifikované, proto máme v současnosti v Česku skoro polovinu výkonů osobní dopravy v dieselové trakci. Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu k těmto vlakům. Vodíkový pohon je velkou nadějí, proto jsme rádi, že si nás Alstom vybral za partnera při této prezentaci a my se můžeme s tímto řešením velmi detailně seznámit. Zároveň nám to dává možnost oslovit objednatele veřejné dopravy a ukázat jim konkrétní příklad bezemisní železniční dopravy,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Zdroj: Alstom

„Využití čistých technologií v dopravě je v dnešní situaci důležitým krokem ke zbavení se závislosti na fosilních palivech. Z mého pohledu je důležité, abychom nevsázeli všechno na jednu kartu, nic nediktovali shora a byli otevřeni pro různá řešení. Vodík nepochybně může být v železniční dopravě zajímavou alternativou zejména jako náhrada konvenčních dieselových lokomotiv na tratích, kde se nevyplatí elektrifikace. Určitě budu se zájmem sledovat, jak se řešení společnosti Alstom pro České dráhy osvědčí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. 

Alstom Coradia iLint Railshow představí toto inovativní a ekologické řešení mnoha regionálním a národním subjektům, ale také českým a slovenským cestujícím. Railshow startuje v úterý 17. května v hlavním městě Praze a pokračuje do dalších regionů ČR a na Slovensko.

Jak to bude probíhat?

17. 5. Praha; předváděcí jízda do Vraného nad Vltavou a do Mníšku pod Brdy

18. 5. Česká Třebová; předváděcí jízda do Lanškrouna

19. 5. Olomouc; předváděcí jízda do Bruntálu a Krnova

19. 5. Krnov; předváděcí jízda do stanice Opava-Východ a Ostravy-Svinova

22. 5. Jihlava; předváděcí jízda do Horní Cerekve, Pelhřimova, Tábora a Českých Budějovic

22. 5. České Budějovice; předváděcí jízda do Polné na Šumavě

23. 5. Zkušební centrum VUZ Velim

24. 5. Hradec Králové; předváděcí jízda do Jičína, Turnova a Liberce

24. 5. Liberec; předváděcí jízda do Mimoně a České Lípy

25. 5. Česká Lípa; předváděcí jízda do Jedlové, Benešova nad Ploučnicí a Děčína hl.n.

25. 5. Ústí nad Labem; předváděcí jízda mezi stanicemi Děčín hl.n., Ústí nad Labem hl.n. a Ústí nad Labem Západ.

Autor: Jiří Böhm

Další články