FOCUS ON: Opera je byznys jako každý jiný, Česko je takový menší rybníček, říká operní pěvkyně

Foto zdroj: Focuson.cz
Byznys 14. 12. 2021

FOCUS ON: Opera je byznys jako každý jiný, Česko je takový menší rybníček, říká operní pěvkyně

Operní zpěv je v dnešní době spoustou věcí dohromady. Je to umění, je to vášeň, je to nekončící proces vzdělávání a je to také byznys jako každý jiný. Člověk v něm potřebuje mít ostré lokty, i když je „pouze“ umělcem na jevišti, říká Štěpánka Pučálková, mezzosopranistka a operní pěvkyně, která v srpnu 2018 nastoupila jako sólistka do angažmá v drážďanské Semperově opeře.

Štěpánka Pučálková patří mezi nejznámější české operní pěvkyně. Její životní cesta vedla od lidové školy umění až přes Mozarteum Salzburg, po jehož úspěšném absolvování, jak sama říká, všechno teprve začalo. Vyzkoušela si práci na volné noze, ale nyní působí v angažmá drážďanské Semperovy opery, což jí dává možnost posoudit obě roviny, na kterých se operní zpěvák může živit.

„Většinou mají lidé agenturu, která jim shání práci, aby po celou sezónu měli co dělat. Záleží však na tom, jak určitá agentura pracuje, jak komunikuje, jaké má kontakty a s jakými operními domy je v kontaktu. V České republice ale agentury příliš nepůsobí. Česko je takový menší rybníček, co se operního zpěvu týče, takže operní domy a pořadatelé mají široký přehled o tom, jací zpěváci se u nás vyskytují. Dá se však uživit na obou rovinách – odvíjí se to pouze od úrovně, na které se zpěvák nachází,“ poskytuje poučený pohled do operního zákulisí pěvkyně Pučálková.

Dá se opera nazývat byznysem?

Opera je propojením mnoha oblastí. Jednou z nich je také již zmíněný byznys, který zde zaujímá významnou roli. Lidé v opeře se dělí na dvě skupiny – na umělce na jevišti, kteří odvádí řemeslo, a na lidi, kteří jim s tím pomáhají. To jsou právě lidé v zákulisí nebo různé agentury, které zprostředkovávají práci a dělají byznys za umělce (nebo ve spolupráci s ním). 

„Všechno je to o kontaktech. O tom, kdo koho zná, s jakým operním domem agentura spolupracuje a do kterého dodává ty své „ovečky“ – operní pěvce. Toto jsou právě ti lidé, co dělají byznys. Já s ním zatím mnoho zkušeností nemám. Mám dost práce se samotným zpěvem a jsem ráda, že tyto věci někdo odvádí za mě,“ vysvětluje Pučálková.

Investování do sebe

V oblasti investicí má Štěpánka Pučálková jasno – investuje především do sebe. Ale ne tak, jak by se na první pohled mohlo zdát. Nemyslí tím vzhled, ale vzdělávání se. Kariéru operního zpěváka nazvala nekončícím procesem vzdělávání, bere proto hodiny zpěvu s pedagogem a vždy s ním studuje nové role.

„U operního zpěvu to není tak, že se to jednou naučíte a už to umíte navždy. Hlas je součást vašeho těla, které se vyvíjí a musíte na jeho vývoj umět reagovat. A k tomu potřebujete odbornou pomoc, která však něco stojí, protože to není jen váš čas, ale i čas pedagoga. K tomu musíte přičíst i čas klavíristů, které mám hned tři – jednoho v Drážďanech, jednoho v Salzburgu a jednu klavíristku v Praze. Také každý z nich vám dá něco jiného, řekne vám nové užitečné věci a dodá novou inspiraci. Bohužel i to něco stojí,“ zakončuje pěvkyně Štěpánka Pučálková.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články