Formule 1 je spojená s českou firmou

Foto zdroj: Focuson.cz
Byznys 07. 03. 2022

Formule 1 je spojená s českou firmou

Plakát s formulí 1 z ČR? Za loňský rok jsme prodali přes 30 000 plakátů a 200 obrazů, rosteme zhruba o 50 procent meziročně a cílíme na obrat 70 milionů. Začali jsem ale podnikat i v oblasti NFT a chystáme se na fotbal, říká Petr Milerski ze společnosti Automobilist.

Zabýváte se výrobou originálních produktů souvisejících například s formulí 1, o co je teď největší zájem? Poslední ročník formule 1 vyhrál Max Verstappen, jak se to projevuje v prodejích? 

Vždy jsme připraveni s produkty, abychom dokázali reagovat na aktuální dění v motorsportu. F1 je jedna z největších oblastí, pro které produkty vytváříme. Co se týká vítězství Maxe Verstappena, tak bylo určitě zasloužené. Na druhou stranu zatím nemáme spolupráci s Red Bullem. Máme tam pokročila jednání a doufáme, že v letošním roce se nám podaří dotáhnout to do konce, abychom mohli tyto produkty vyrábět a nabízet. Na druhou stranu třeba s Mercedesem máme už mnoho produktů vytvořených. Nehledě na to, že nevyhrál, tak jsme vytvořili designový plakát, který oslavuje právě vítězství v Constructor Championship. Také během závodu F1 jsme jich několik publikovali. Příkladem může být získané vítězství Lewise Hamiltona ve formuli 1. Na základě toho jsme vytvořili unikátní produkt oslavující tuto skutečnost.

Předpokládalo se, že Lewis Hamilton vyhraje. Měli jste připravenou určitou sadu věcí, které s potenciálními vítězi souvisely. Jak to funguje, když nakonec nevyhrál? Necháváte si předměty na další ročník? 

Samozřejmě, my počítáme se všemi eventualitami, které se mohou stát. Právě motorsport, ať už nyní, nebo historicky, se ukazuje, že je nevyzpytatelný. Oba piloti měli stejně bodů, tudíž šance byly vyrovnané. 

Co všechno souvisejícího s motorsportem děláte? Co byl nejúspěšnější produkt, který prodáváte, a jaká byla jeho cena?

Nejúspěšnější produkt, který jsme doposud vyrobili, byla série designových plakátů ve spolupráci s McLarenem. Loni na grand prix v Monaku udělali speciální livery, což je zbarvení vozu v barvách gulfu. To je nejvíc ikonická motorsport barva (bledě modrá s oranžovými prvky). Tato série se prodává dodnes. Je to jedna z nejúspěšnějších. Stáj McLaren jsou velmi dobře prodávající se produkty. Jezdci, jako je Lando Norris nebo Daniel Ricciardo, jsou velmi uznávaní. Hlavně na jejich domovských trzích, jako je Velká Británie, Austrálie. Co se týká čísel, tak z této série jsme prodali přes 6000 plakátů, s celkovým obratem přes 300 000 dolarů, což je v přepočtu okolo 6 milionů korun. 

O jaký typ produktů je největší zájem? Jsou to plakáty?

Ano, děláme designové plakáty. Jsou velmi čisté, většinou se jedná o hlavní element, což je formule nebo pilot, na pozadí, které je čistě grafické. Dále děláme obrazy. To jsou v podstatě produkty, které vypráví příběh. Může to být něco aktuálního nebo něco z historie. Je to celá scenérie. Obrazy máme ve třech formátech. Ty největší jsou ve formátu přes 2 metry na šířku. Tudíž je tento produkt unikátní v tom, že dokážeme znovu vytvořit moment, který nešlo zaznamenat na kameru, anebo vypráví něco, co se stalo v dané sezóně. 

Jak vnímáte současnou dobu digitalizace, máte produkty i v této oblasti? 

Máme produkty i digitální. Koncem roku jsme začali experimentovat s prodeji děl skrz NFT technologii. Všechny naše produkty jsou vesměs limitované edice. Tato technologie jako NFT, která dokáže verifikovat unikátnost, je na to ideální. Tento prodejní kanál budeme letos rozšiřovat.

Jaký je o to zatím zájem? 

Vypadá to nadějně. Zatím využíváme prodejních kanálů našich partnerů. My zatím nemáme platformu, která by byla napojená na web 3.0, abychom dokázali tyto produkty nabízet. Ale prodali jsme doposud vše, co bylo takzvaně dropnuto. Začínáme pracovat na projektech, které budou specificky vytvořené pro tento trh. 

Můžeme vaše produkty brát i jako investiční příležitost? 

Ano. Data ukazují, že je čím dál tím větší zájem o super limitované věci. Co se nejvíce prodává, jsou první čísla z dané edice. Například prvních deset, u kterých si člověk může zvolit číslo. Nebo jsou to podepsané plakáty, obrazy. Lidé to určitě berou jako investici. 

Kdo je váš typický zákazník, jak byste ho popsal?

Máme široké spektrum zákazníků. Je to úplně jiná skupina lidí, co se zajímá o obrazy, o plakáty a o NFT. Mají společný zájem o motorsport, jsou to převážně muži, ale jsou to také lidé, kteří mají rádi design. Naše věci nemusí oslovit jen hardcore fanoušky motorsportu, ale kohokoli, kdo má rád auta. Samo o sobě je to velmi designová věc. Naše portfolio je rozdělené na typy produktu. Plakáty začínají na 40 dolarech a mohou stát až 150 dolarů. Obrazy začínají na třech tisících dolarů a končí až na 10 tisících dolarů. Sběratelé se soustředí na obrazy, kde největších formátů existuje například jen 5 kusů. Tohle je hlavní rozdělení našich zákazníků.

Kde máte nejvíce zákazníků? 

Primární trhy jsou zahraniční. Naše prezence je teď hlavně online. Tudíž prodáváme do celého světa, ale USA a Velká Británie jsou nejsilnější trhy. Je tam motorsport zakořeněn historicky. Dále jsou to trhy, jako je Německo anebo Francie, ale také Kanada či Austrálie. Česká republika má nemalý podíl zhruba 8 procent na prodeji. Zejména u České republiky je to dle mého dané tím, že je zde mnoho lidí, kteří se zajímají o motorsport a i o historii motorsportu. Navíc všechno děláme v Čechách. Máme zde relativně automaticky marketing tím, že tady sídlíme. Dokážeme lidem věci prezentovat osobně, což je velmi důležité.  

Jak dlouho trvá proces získání smluv, podpisů od různých firem? Jak složité je to vyjednat?

Záleží na značce. Využíváme kontaktů od našeho partnera Pavla Turka. Ten jich má mnoho. Mezi první patří spolupráce s McLarenem, kde jsme udělali sérii produktů. Produkty se všem velmi líbily a byly unikátní. Tudíž je značky začaly vnímat a spolu s tím se i nabízely možnosti, co bychom mohli udělat společně. Nedá se kvantifikovat, jak dlouho licenční smlouva vzniká. Spíše je to o prezentaci byznys plánu. Jedná se o měsíce, ale záleží na podmínkách, zda se jedná o dlouhodobou, či krátkodobou spolupráci. My míříme na ty dlouhodobé. 

Kolik produktů ročně prodáte? 

Za loňský rok jsme prodali přes 30 000 plakátů a 200 obrazů. Rosteme zhruba o 50 procent meziročně. 

Jak je to s obratem?

Letos máme v plánu udělat tři a čtvrt milionu dolarů, což je něco přes 70 milionů korun. 

Jaké máte plány do budoucna?

Budujeme mezinárodní značku Automobilist. Ultimátním cílem je vybudovat globální platformu, kde všichni fanoušci motorsportu najdou vše potřebné. Ať je to produkt, služba, nebo aktuální dění, exkluzivní obsah, případně NFT. Platforma je náš hlavní cíl. 

Za jak dlouho myslíte, že se vám to podaří vybudovat?

Postupně v našem plánu realizujeme jednotlivé kroky. Do tří let by mělo být hotovo. 

Budete se výhradně soustředit pouze na motorsport, nebo máte nápady na rozšíření do jiných sportů?

Aktuálně jsme na začátku s paralelním projektem, který se jmenuje Footballist a už byl oficiálně spuštěn. Je to podobná logika. Přinést do fotbalu nějaký unikátní produkt, který se odlišuje od všech ostatních. Ten bychom rádi přinesli fanouškům skrze naši platformu. Je to v raných fázích a aktuálně budujeme licenční a partnerské vztahy. Například je momentálně nasmlouvaná UEFA a fotbalové kluby jako Juventus, Barcelona. Ty máme buď už uzavřené a produkty vznikají nebo se domlouváme na podmínkách. 

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory