Hypersonix vyvíjí motor, se kterým budou lety do vesmíru dostupnější a udržitelnější

Zdroj: Hypersonix
Technologie 22. 05. 2022

Hypersonix vyvíjí motor, se kterým budou lety do vesmíru dostupnější a udržitelnější

Australský vesmírný startup Hypersonix Launch Systems oznámil, že vyvíjí opakovaně použitelný motor SPARTAN scramjet, poháněný zeleným vodíkem. Podle serveru Inceptive Mind díky němu dokáže vesmírné plavidlo Delta-Velos zrychlit z Mach 5 (1715 metrů za vteřinu) na Mach 12 (až 4116 metrů za vteřinu!) a uletět přes 2500 kilometrů. To všechno bez jediné emise CO2.

I přes to, že byl Hypersonix založen teprve nedávno (v roce 2019), ušel za necelé tři roky velký kus cesty. Ve stínu pandemie koronaviru dokázal tým dvaceti leteckých inženýrů a materiálových specialistů vyvinout třístupňový satelitní vypouštěcí systém zvaný Wirraway, který využívá technologii znovupoužitelných scramjetových motorů, poháněných udržitelným vodíkovým palivem. Dokáže tak na oběžnou dráhu vynést malé satelity, aniž by vyprodukoval jakoukoliv špetku uhlíkových emisí.

Tým Hypersonix se však odhodlal jít ještě dál a začal vyvíjet nový scramjetový motor SPARTAN, který bude poháněný zeleným vodíkem s použitím keramických matricových kompozitů – ty jsou jako jedny z mála schopny odolat vysokým teplotám, kterým čelí vesmírná plavidla během cesty vesmírem a zejména během řízené fáze návratu. Hypersonická rychlost je totiž více než pětinásobkem rychlosti zvuku (Mach 5), což je něco málo přes 6000 kilometrů za hodinu. Při rychlosti Mach 5 (a vyšší) může tření způsobené molekulami proudícími nad hypersonickým letadlem generovat teploty přesahující dva tisíce stupňů Celsia. Výběr správného materiálu je tak pro Hypersonix stěžejním krokem.

Vesmírné plavidlo s motorem SPARTAN se na Zemi vrátí jako konvenční letadlo

Vesmírné plavidlo Delta-Velos Orbiter, které je druhým stupněm systému Wirraway, by tak s motorem SPARTAN mělo uletět více než 2500 kilometrů, a to bez emisí CO2 nebo jiných škodlivých plynů. Zpět na Zemi by se poté mělo vrátit jako konvenční letadlo, které bude po sérii kontrol a doplnění paliva připraveno k opakovanému letu. Hypersonix Launch Systems odhaduje vypuštění Delty na rok 2024.

Pro bližší upřesnění, Delta-Velos odstartuje připojené k prvnímu stupni vypouštěcího systému Boomerang. Ten akceleruje let plavidla na rychlost Mach 5, odpojí se, rozloží křídla a vrátí se na kosmodrom. Vcelku podobně jako skutečný bumerang. Delta-Velos poté zrychlí na Mach 12 a vystoupá až do horních vrstev atmosféry, kde vypustí družici o hmotnosti padesát kilogramů, která bude dopravena na nízkou oběžnou dráhu Země nebo heliosynchronní dráhu.

Autor: Lenka Hrušková

Další články