Jak Steve Jobs zachránil Apple a udělil lekci šéfům technologických firem

Zdroj: Pixabay

Jak Steve Jobs zachránil Apple a udělil lekci šéfům technologických firem

Když byl v roce 1985 odhlasován Jobsův odchod z Applu, společnost začala skomírat. Sám Steve Jobs se ale velmi rychle vzpamatoval a založil vlastní firmu NeXT, kterou nakonec Applu prodal. Po 12 letech se tak znovu dostal ke kormidlu společnosti, která má dnes nejvyšší tržní hodnotu na světě. Firmu z Cupertina nejen zachránil, ale stanovil i kurz, kterým se po desetiletí ubírala většina technologických společností. Informoval o tom server Inc.

Po návratu do Applu, jako dočasný CEO, stál Steve Jobs před nelehkým úkolem. Měl firmu udělat opět ziskovou a vytáhnout ji ze ztráty 1,04 miliardy dolarů (více než 22 miliard korun). Jobs přišel s novou strategií, která ztráty obrátila na zisk 309 milionů dolarů (více než 6,5 miliardy korun) za jeden pouhý rok, a dal tak lekci všem technologickým ředitelům na desetiletí dopředu. 

Důraz na silné stránky

Jobs si uvědomil, že se Apple až příliš vzdálil od svého hlavního poslání, kterým bylo nabízet osobní počítače. Zefektivnil proto produktovou řadu a celou výrobu zasvětil pouhým čtyřem produktům – dvěma stolním počítačům a dvěma přenosným zařízením. Jedna sada byla nabízena profesionálům a druhá běžným spotřebitelům. 

Během recese by se měly společnosti podobně zaměřit na své klíčové kompetence, produkty a služby. Obtížná rozhodnutí spojená s rušením produktových řad, propouštěním a škrty v rozpočtech k úspoře nákladů jsou bolestivá, ale ve většině případů nevyhnutelná. Pro dlouhodobé zdraví společnosti jsou nezbytná. Jobs zrušil 70 procent produktové řady Applu a výrazně zredukoval manažerský tým. 

Z konkurence partnery

Přelomovým datem se pro Apple stal 6. srpen 1997. V ten den skončila válka s jeho odvěkou Nemesis, Microsoftem. Ten se Applu zavázal dodávat Office pro Mac OS pro následujících pět let, a to ve stejné frekvenci jako pro Windows. Apple si tím zajistil injekce peněžních toků na několik let dopředu. 

Během recese mohou společnosti těžit z nepravděpodobných partnerství nebo spoluprací s konkurenty, aby našly nové zdroje příjmů. A dnes to platí ještě o něco více než před 25 lety – ekosystémový přístup k podnikání otevírá společnostem dveře ke vzájemné spolupráci a prosperitě.

Zákaznická zkušenost je alfou i omegou úspěchu

Steve Jobs pochopil, že snaha společnosti nabízet zákazníkům ty nejlepší produkty by selhala, pokud by jediným kritériem úspěchu byly krátkodobé cíle, co se týče nákladů a zisků. Uvolnil tak ruce vedoucím pracovníkům a všechny je nasměroval ke stejnému cíli: vybudování něčeho, co bude zákazník milovat. Vytvořením jednoho výkazu zisků a ztrát pro celou společnost a odstraněním bojů mezi divizemi Jobs zajistil, že se lídři Applu mohli více soustředit na to, co bylo nejlepší pro produkty a spotřebitele. 

Během recese by společnosti měly upřednostnit zákaznickou zkušenost a snažit se vyhovět potřebám a očekáváním zákazníků. Z krátkodobého hlediska to sice může vypadat jako oběť, která se ale firmě v dlouhodobém horizontu vyplatí.

Autor: Lenka Hrušková

Další články