Jenom guma? Díky Formuli 1 je vývoj pneumatik věda

Foto zdroj: FocusOn
Byznys Life 09. 10. 2023

Jenom guma? Díky Formuli 1 je vývoj pneumatik věda

„Začal bych tím, co firmu za těch 150 let zdobí a dělá unikátní, a to je speciální zaměření na vývoj, technologii, inovativnost obecně a udržitelnost,“ říká hned zkraje rozhovoru pro FocusOn Zdeněk Vacl, marketingový ředitel společnosti Pirelli. Jak firma čelí vysoké inflaci, narušeným dodavatelským řetězcům a dalším problémům posledních let? Jaké trendy ovlivňují výrobu pneumatik? A jak hodnotí více než dvacetiletou spolupráci s Formulí 1?

Od svého založení v roce 1872 firma prošla několika vývojovými fázemi. Od původní myšlenky zpracovávat gumovou pryž po dnešní orientaci na koncového spotřebitele. „Globální produkce dnes představuje přes 70 milionů pneumatik a je velmi úzce navázána na spolupráci s výrobci automobilů na úrovni originální výbavy,“ uvádí Vacl.

Požadavky na pneumatiky skokově vzrostly

Mění se i požadavky, které spotřebitelé kladou na výrobce pneumatik. „Pořád zůstává neměnný fakt, který vychází z fyzikálních zákonů, že styčná plocha a velikost styčné plochy pneumatiky s vozovkou je asi na úrovni velikosti lidské dlaně. Nicméně vývoj automobilů směřuje k daleko větším očekáváním na rychlost, schopnost změnit rychle směr i nosnost. Přichází elektromobilita. Jsou tu strukturální změny ve stavbě pneumatik,“ popisuje Vacl.

Původně se podle Vacla sledovaly parametry, které se daly shrnout do tří bodů – ovladatelnost na suchu, ovladatelnost za mokra a rychlost na kolo. Za posledních padesát let však nároky na výrobce pneumatik skokově vzrostly. „Těch požadavků je minimálně dvacet, třicet a vždy jsou specificky upravovány na konkrétní úrovni výrobce automobilů a potřeby jednotlivého modelu,“ přibližuje Vacl dnešní realitu. 

Klademe důraz na inovace

Jak už bylo řečeno výše, Pirelli klade velký důraz na inovativnost a disponuje širokou škálou patentů. Společnost podle Vacla průměrně reinvestuje 5 procent obratu zpět do výroby a výzkumu, kterému se věnuje přes dva tisíce lidí. V Miláně má vývojové centrum a dalších více než dvacet pracovišť po celém světě, úzce spolupracuje i s univerzitami. 

„Máme tendenci podporovat projekty, hledat nové talenty, mladé inženýry a dále rozšiřovat samotný vývoj. Produkt, inovace, udržitelnost – to jsou tři klíčová slova, se kterými, myslím, bude Pirelli do budoucna úspěšná,“ říká Vacl.

Firmu v rozvoji nezastavila ani vysoká inflace, narušené dodavatelské řetězce a další problémy posledních let. „My jsme naštěstí velmi pružnou menší organizací ve srovnání se všemi světovými giganty top světové pětky. To nám umožňuje velmi rychle a prudce reagovat na tyto změny. Máme specifickou obchodní a produktovou strategii zaměřenou na prestižní a prémiové výrobky, které představují téměř 80 % hodnoty obratu zisku společnosti. To je velmi úzký segment, který se ze všech krizí historicky, co máme doložitelná data, obnovuje daleko rychleji než mass market nebo věci, které podléhají průměrné spotřebě,“ uvádí Vacl. Udržovat optimalizovaný a efektivní dodavatelský řetězec firmě podle něj pomáhá i důraz na lokálnost. Více než 80 % výroby zůstává geograficky v místě, kde se pneumatiky vyrobí. 

Trendy budoucnosti

Do budoucna čeká obor podle Vacla řada změn. „Prvním a zjevně nezpochybnitelným efektem bude elektromobilita. Na produktové úrovni už se vyvíjejí specifické pneumatiky nebo technologie, které jsou schopny přenášet vysoký točivý moment elektromobilů jako takových. Pneumatika musí být vzhledem k váze vozu v konstrukci zesílená, aby unesla nadměrnou zátěž. Na druhou stranu by měla být pneumatika sama o sobě lehčí, aby byla kompatibilní s požadavkem elektromobilu,“ nastiňuje Vacl.

Další vývoj bude podle něj směřovat také k vyššímu podílu automatizace a robotizatizace ve výrobě, zapojení umělé inteligence a algoritmů a k větší udržitelnosti v rámci ESG. Těmto trendům jde naproti i Pirelli – podle Vacla by například do roku 2025 měl být podíl výrobních závodů na 100 % obnovitelných zdrojů.

 „Jsme jedna z prvních společností, ne-li první, která má certifikát EFC. To znamená, že máme velmi dobře dohledatelnou stopu původu materiálu přírodního kaučuku a jeho podílu v pneumatice,“ vyzdvihuje Vacl.  

Firma také investuje do získávání kaučuku šetrným způsobem a obnovy lesů a pralesů. „Je tam velká řada aktivit, aby společnost snižovala svůj dopad na životní prostředí, vytvářela dostatečné stimulační podmínky pro zaměstnance, byla lídrem ve všech sociálních oblastech a byla velmi zodpovědná i s aktivitami vůči konečnému uživateli,“ dodává. 

Ve specifických segmentech je Pirelli lídr na trhu 

Z geografického hlediska i rozložení obratu a zisku hraje pro Pirelli důležitou roli Evropa, Čína, Spojené státy nebo Severní Amerika. Dlouhou historii spolupráce má firma i s výrobními závody v Jižní Americe. Ekonomický výsledek je pak tažen dvěma oblastmi.

„Každý výrobce pneumatik se snaží mít spolupráci na úrovni originální výbavy a tzv. náhradní spotřeby. To jsou dva pilíře zdrojů, o které se v tuto chvíli opírá společnost Pirelli. Pro představu, asi 70 % obratu se tvoří v náhradní spotřebě, 30 % souvisí s originální výbavou,“ vysvětluje Vacl.

Mezi prémiovými značkami má podle Vacla společnost na českém trhu v některých segmentech (třeba mezi pneumatikami, které umožní po průpichu dojezd až 100 km) až pětadvacetiprocentní podíl. „Trh se dá dál segmentovat z pohledu ráfků a velikostí. Nejsme schopni být konkurenceschopní v menších rozměrech, ale pokud se díváme na 18 palců a více, tak samozřejmě tam ten podíl dosahuje skoro 30 %,“ říká Vacl.

Zájem o Formuli 1 je enormní

Pneumatiky od Pirelli také najdeme na vozech Formule 1, kde je společnost exkluzivním dodavatelem, stejně jako na mistrovství světa rallyových soutěží. „Toto samozřejmě dává příležitost konfrontovat produkty i vývoj nové technologie v tom nejkonkurenčnějším prostředí. Historicky jsme spoustu patentů a znalostí přenesli do standardní konvenční výroby,“ uvádí Vacl.

Společnost i kvůli Formuli 1 testuje své produkty ve velmi náročných podmínkách a podle Vacla přispěla k zatraktivnění této výkladní skříně motorsportu. Mimo jiné omezenou životností pneumatik, které degradují po deseti až dvanácti kolech, což klade na týmy větší nároky a divákům přináší větší show. „Myslím, že po více než dvaceti letech, co se Pirelli účastní Formule 1, můžeme směle potvrdit, že nová éra je atraktivní a přivádí k obrazovkám stále spoustu mladých diváků. V tuto chvíli je zájem o Formuli 1 enormní, i díky seriálu, který běžel na jedné platformě,“ uzavírá Zdeněk Vacl, marketingový ředitel společnosti Pirelli.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory