Kobaltu, materiálu klíčového pro výrobu baterií, je náhle nadbytek

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Byznys Technologie 22. 02. 2023

Kobaltu, materiálu klíčového pro výrobu baterií, je náhle nadbytek

Ještě před rokem se zdálo, že celosvětová krize jednoho kovu může sama o sobě zmařit přechod na novou energetiku.

Kobalt se těžil příliš pomalu na to, aby uspokojil prudce rostoucí poptávku. Navíc se značná část jeho známých zásob nachází v Kongu, v zemi, kde panuje politická nestabilita, korupce a dětská práce. Mezi létem 2021 a jarem 2022 se proto cena modrého kovu více než zdvojnásobila na osmdesát dva tisíc dolarů za tunu. Nyní se kobalt obchoduje za třicet pět tisíc dolarů, což není daleko od historického minima. Jak je to možné? 

Klesá poptávka

Za pokles ceny může částečně nižší poptávka. Většina kobaltu se používá v bateriích, které pohánějí chytré telefony, tablety a notebooky. V době vrcholící pandemie nemoci covid-19 lidé kupovali více elektroniky než kdy jindy. To se ale nyní změnilo. A s poklesem poptávky po spotřební elektronice klesla i poptávka po kobaltu. Trend nezvrátil ani boom elektromobilů, protože jejich výrobci se již dříve snažili snížit množství používaného superdrahého kovu potřebného k jejich výrobě.

Současně roste nabídka

Nabídka se rozšiřuje, a to rychle. Susan Zou z poradenské společnosti Rystad Energy předpovídá, že produkce v Kongu letos vzroste o 38 procent na 180 000 tun. Nejvýraznější je nárůst indonéského vývozu, který by měl dosáhnout 18 000 tun, zatímco před několika lety byl prakticky nulový. 

Nízké ceny doly neuzavřou

Na jiných trzích by nízké ceny donutily výrobce zavřít doly. Ne však v případě kobaltu. Cena již klesla pod hranici rentability pro mnoho těžařů. Přesto největší světová těžařská společnost Glencore pro server The Economist uvedla, že v letošním roce udrží produkci téměř beze změny. Konkurenční společnost China Moly se podle stejného zdroje chystá otevřít nový závod, který by mohl produkovat 30 000 tun ročně (což odpovídá 16 % světové produkce v roce 2022). 

Velké firmy mohou nízké ceny tolerovat, protože kobalt je vedlejším produktem těžby mědi a niklu, které jsou stále drahé. Výrobci elektromobilů na celém světě usilují o získání niklu v Indonésii a rozjíždějí projekty, které budou přinášet i kobalt. Monstrózní důl společnosti China Moly v Kongu bude podle veřejných zdrojů produkovat třikrát více mědi než modrého kovu.

Ceny mohou v letošním roce ještě mírně vzrůst, protože spekulanti se snaží získat výhodné nabídky. Po roce 2025 však podle poradenské společnosti Rystad Energy hrozí další cenový útlum. V té době se začne recyklovat první vlna baterií do elektromobilů, které obvykle vydrží až osm let, což sníží potřebu nových dodávek. Bez ohledu na to, jak moc se přechod na tuto energetiku zrychlí, modré zlato pravděpodobně nebude působit jako brzda.

Autor: Alena Burešová

Další články