Online prodeje po koronavirové krizi neklesají

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Byznys 10. 03. 2022

Online prodeje po koronavirové krizi neklesají

Celosvětově v minulém roce dosáhly online prodeje hodnoty přibližně 4,9 bilionu amerických dolarů (115,4 bilionu korun). V České republice činil loni objem e-commerce 223 miliardy korun, což je 13,5% podíl na celkovém maloobchodním obratu.

Během koronavirové krize v minulém a předminulém roce se rapidně zvýšil podíl e-commerce na retailových tržbách. Dokonce i v segmentech, u kterých se to nečekalo. Nyní, když restrikce ustupují, se online prodeje stále drží na vysoké úrovni a neklesají na dřívější hladinu. Mnoho zákazníků totiž zjistilo, že takové nákupy jsou pohodlné, dostupné a ne o mnoho dražší než ty v kamenných prodejnách, do kterých je třeba se dopravit a zboží si odvézt.

E-commerce je široký pojem používaný pro proces nákupu a prodeje fyzického zboží přes internet. Nejvýnosnější a nejviditelnější segmenty trhu elektronického obchodování jsou business-to-business (B2B) a business-to-consumer (B2C). Když je zboží nakupováno a prodáváno online mezi dvěma podniky, je to definováno jako B2B obchod. Když probíhají online transakce mezi firmou a soukromým uživatelem nebo spotřebitelem, používá se termín B2C.

Fenomén Amazon

V posledních letech také dochází k elektronickým obchodům mezi spotřebiteli navzájem (costumer-to-consumer, C2C), a to díky portálům, jako jsou eBay, Taobao nebo Alibaba. Nejnovější vývoj v celosvětovém elektronickém obchodování nasměroval trh k mobilnějšímu směru. Dnes kromě prostřednictvím online platforem na stolních počítačích a mobilních zařízeních prodává mnoho obchodníků své produkty také za využití mobilních nákupních aplikací.

Podle portálu Statista dosáhly v minulém roce maloobchodní tržby prostřednictvím elektronického obchodu celosvětově výše přibližně 4,9 bilionu amerických dolarů (115,4 bilionu korun). Předpokládá se, že toto číslo v příštích čtyřech letech vzroste o 50 procent a do roku 2025 dosáhne úrovně přibližně 7,4 bilionu dolarů (174,3 bilionu korun).

Největším online portálem je Amazon, který je jedním z nejstarších, nejinovativnějších a největších internetových obchodů na světě. V roce 2021 se Amazonu podařilo zvýšit své tržby o více než 20 % na rekordních 470 miliard dolarů (11,1 bilionu korun).

V letošním roce se největší podíl online tržeb očekává na Filipínách (25,9 % retailových tržeb), v Indii (25,5 %), v Indonésii (23 %), v Brazílii (22,2 %) a Vietnamu (19 %).

Rekordní rok pro Česko

Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka dosáhla česká e-commerce v minulém roce rekord v hodnotě dosaženého obratu za prodej zboží. E-shopy u nás poprvé prodaly zboží za více než dvě stě miliard korun a prolomily tak další magickou hranici. Meziroční růst o 14 % znamenal v konečném zúčtování 223 miliardy korun, které Češi na online segmentu utratili.

Celkem u nás existuje přes 41 tisíc e-shopů a podíl e-commerce na celkovém maloobchodním obratu se pohybuje ve výši 13,5 %.

Podle portálu Česká-ecommerce.cz jsou nejčastějšími prodávanými online produkty telefony, gadgety a bazény. Mezi sortimentem převažuje oblečení a doplňky (19 %), dům a zahrada (13 %) a potraviny (8 %).

Autor: Miroslav Oupic

Další články