Proč kupují elektromobily české firmy? Kvůli ekologii, politickým tlakům a dotacím

Zdroj: Schneider Electric
Ekologie 25. 01. 2024

Proč kupují elektromobily české firmy? Kvůli ekologii, politickým tlakům a dotacím

České firmy si pořizují elektromobily nejčastěji z ekologických a ekonomických důvodů a kvůli vnějšímu politickému tlaku. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Schneider Electric.

Podpořit rozvoj elektromobility v tuzemsku mají dotace v celkové výši 1,95 miliardy korun, které začátkem roku spustil stát. Při správě vlastní firemní infrastruktury provozovatele nejvíce limituje pomalé nabíjení. A více než polovina společností umožňuje nabíjet zaměstnancům jejich soukromá vozidla v práci.

České firmy při nákupu elektromobilů zohledňují hlavně ekologii a udržitelnost. Pro téměř polovinu (42 %) z nich jsou to pádné důvody pro pořízení elektroauta. 36 % podniků se k elektrifikaci svých vozových parků uchyluje na základě vnějšího politického tlaku. 35 % firem pak za klíčové při rozhodování o pořízení elektromobilu či nabíjecí stanice považuje ekonomické důvody, mezi které patří dotace, daňové úlevy či další finanční zvýhodnění.

„Z průzkumu vyplývá, že firmy při elektrifikaci svých vozových parků nehledí pouze na ekonomické aspekty nebo nejednají jen na základě vnějších regulací, ale je pro ně rovněž klíčová i udržitelnost a soulad se životním prostředím. Od ledna letošního roku navíc mají podniky v Česku příležitost žádat o dotaci jak na nákup elektromobilu, tak na pořízení nabíjecí stanice. Což věříme, že jejich rozhodování jen podpoří,“ komentuje výsledky průzkumu Leoš Kabát, expert na elektromobilitu ze společnosti Schneider Electric. 

Problémy? Pomalé nabíjení, málo stanic, vysoké náklady na provoz a údržbu

Firmy, které mají zřízenou svou vlastní nabíjecí infrastrukturu, čelí v souvislosti se správou a údržbou nejčastěji těmto výzvám: omezená rychlost nabíjení (35 %) a nedostatečný počet nabíjecích stanic (33 %). Skoro třetina (31 %) uvádí jako omezující vysoké náklady na provoz a údržbu, spolu s tím řeší i vysoké odběry elektrické energie (28 %). 17 % respondentů naopak uvedlo, že správa a údržba dobíjecí infrastruktury je podle nich bezproblémová. 

„V souvislosti se správou nabíjecí infrastruktury se čeká na vznik legislativy, která bude upravovat, jak mají vypadat bezpečné garáže pro parkování a nabíjení těchto vozů. V současnosti žádná taková platná legislativa neexistuje, vychází se pouze z obecných doporučení,“ říká Kabát.

Při výběru konkrétního dodavatele nabíjecí infrastruktury se jako klíčový faktor ukázala výše pořizovacích nákladů, kterou považují za důležitou více než dvě třetiny firem, přesněji 68 %. Za víceméně stejně důležité vnímají podniky trojici těchto aspektů: zákaznická podpora a servis (39 %), reference dodavatele (31 %) a rychlost dodání řešení (29 %).

Pokud mají firmy nabíječky, 20 procent z nich nabízí zaměstnancům nabíjení zdarma

Z výsledků průzkumu, v němž na otázky odpovídalo 821 zástupců středních a velkých českých firem, také vyplynulo, že více než polovina podniků (54 %), které nabíječky mají, umožňuje zaměstnancům nabíjení soukromých automobilů. Z toho 20 % zdarma a 34 % za poplatek.

Ze strany firem se jedná o vstřícný krok, který hodnotíme kladně, a nepochybně má i pozitivní vliv na budování dobrého jména zaměstnavatele,“ míní Kabát. 31 % firem uvedlo, že nabíjení soukromých vozidel na svých nabíječkách neumožňuje.

Na elektromobil lze získat až 150 tisíc od státu

Od začátku letošního roku mohou české firmy na nákup elektromobilu a také pořízení nabíjecí infrastruktury čerpat finanční příspěvek, a to na základě výzvy Ministerstva průmyslu a obchodu. Jeho výše se liší v závislosti na typu pořizovaného vozidla či nabíjecí stanice.

„Na pořízení dobíjecích stanic typu AC lze získat příspěvek až 50 tisíc korun a na dobíjecí stanici typu DC s výkonem do 40 kilowattů bude možné získat dotaci až 100 tisíc korun. Na nákup ještě výkonnějších DC stanic lze získat podporu až 150 tisíc korun,“ vyčísluje Kabát. 

Na podporu elektromobility jsou vyčleněny skoro 2 miliardy

Celkově je na podporu elektromobility v rámci programu Národní plán obnovy připraveno 1,95 miliardy korun. „Se spuštěním této dotační výzvy očekáváme nárůst poptávky po instalaci nabíjecích stanic,“ dodává Kabát. Předpokládaný je i dočasně zvýšený zájem o elektromobily, jejichž počet v Česku ke konci loňského roku přesáhl hranici 20 tisíc.

Daňové úlevy spojené s pořízením nebo užíváním elektromobilu se týkají jak zaměstnavatelů, tak zaměstnanců. Podniky mohou uplatnit mimořádné daňové odpisy u elektromobilů pořízených v letech 2024 až 2028. Zaměstnance, kteří využívají služební elektromobil i pro soukromé účely, pak při uplatňování daně z nepeněžního plnění potěší nižší sazba ve výši 0,25 %. Na vozidla se spalovacími motory se uplatňuje sazba čtyřikrát vyšší, tj. 1 %. 

„V praxi to znamená, že pokud by zaměstnanec namísto služebního vozidla se spalovacím motorem využíval pro soukromé účely elektromobil o stejné pořizovací ceně, zvedne se mu čistý příjem až o desítky tisíc korun ročně,“ přibližuje daňový benefit Kabát. 

Mezi další zvýhodnění patří osvobození od časového poplatku za užití dálnic nebo bezplatné parkování, které je aktuálně umožněno například elektroautům v Praze.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články