Volkswagen říká ne vodíkovým automobilům, vysvětlil i důvod

17. 03. 2021

Volkswagen říká ne vodíkovým automobilům, vysvětlil i důvod

Generální ředitel automobilky Volkswagen, Herbert Diess, v únoru na svém twitterovém účtu zmínil, že efektivita využití vodíku tkví spíše v těžkém průmyslu, jako je ocelářství – nikoli v osobní dopravě. Důvodem je „špatná fyzika“.

Představitel Volkswagenu tím reagoval na tiskovou zprávu Evropské asociace výrobců automobilů, která do roku 2024 požaduje 1 milion nových nabíjecích stanic.

Je
čas, aby politici přijali vědu. Zelený vodík je potřebný pro
ocelářství, chemikálie, aero…
Ale neměl by se
používat
v automobilech. Příliš drahé, neefektivní,
pomalé a obtížné zavádění a složitá přeprava. Koneckonců,
žádná vodíková auta v dohledu,“ píše.

Společnost
Volkswagen, která vlastní výrobce nákladních vozidel SCANIA a
MAN, minulý měsíc dokonce zastavila veškeré vývojové práce na
palivových článcích pro nákladní automobily.

Teorie dává smysl, praxe už ne aneb Proč to nejde

Spousta
lidí si myslí, že použití vodíku k pohonu osobních a
nákladních automobilů je dobrý nápad. Koneckonců, jedinou emisí
palivových článků jsou vodní pára a teplo. Co by mohlo být
šetrnější ke klimatu? Hezká teorie se však podle předsedy
představenstva Volkswagenu velmi liší od reality. „U osobních
aut neuvidíte žádnou spotřebu vodíku, a to ani za 10 let,
protože fyzika (výpočty), co za tím stojí, nedává smysl,“
komentoval věc Diess.

Zdroj: Volkswagen

Jádro
problému tkví v detailech, důležitá je účinnost a počet
energetických přeměn, které je třeba provést, aby se kola
automobilu s vodíkovým palivovým článkem rozběhla. Nejprve musí
být přerušeny silné vazby, které drží vodík a kyslík
pohromadě v molekule vody. Dále existují ztráty spojené s
přeměnou vodíku na kapalinu, aby mohl být transportován. Poté
musí být vodík zpracován palivovým článkem, aby vyrobil
elektřinu.

Moderní
palivový článek má v tuto chvíli účinnost přibližně 70
procent. Když pak vezmeme všechny palivové články dohromady,
jejich „Well to Wheel“ (od zdroje ke kolům) účinnost je nižší
než 50 procent.

Další články