Americké investory nezajímá udržitelný byznys. Chtějí vydělat a rychle prodat, líčí podnikatelka

Foto zdroj: FocusOn

Americké investory nezajímá udržitelný byznys. Chtějí vydělat a rychle prodat, líčí podnikatelka

AMERICKÝ SPECIÁL #11: Nela Ďopanová se narodila s rozštěpem páteře a podle lékařů neměla nikdy chodit. To se pro ni stalo hnacím motorem, aby se začala zajímat o své tělo. Spolupracovala s fyzioterapeuty a odborníky, díky kterým se naučila různé metody a přístupy k pohybu – a také překonala prognózy lékařů. Dnes žije běžný život a nabyté zkušenosti předává dál. Už při vysokoškolských studiích založila společnost Fpohybu, která pomáhá lidem v kancelářích zbavovat se nešvarů, jež mohou vést k různým zdravotním problémům. 

Nela strávila nedávno dva měsíce pracovně v Americe, kam se v rámci programu, který sponzoruje WorldChicago, vydala prozkoumat možnosti expanze na tamní trh a navazovat nové kontakty. Poprvé si také vyzkoušela roli zaměstnance, se kterou dosud neměla žádné zkušenosti. „Svoji firmu jsem zakládala ještě na vysoké škole a nikdy jsem pro nikoho nepracovala na full-time, tak mě to celkem lákalo,“ říká Nela. 

V porovnání s Českem je podle ní Amerika větší trh s velkou řadou možností a příležitostí. „Během programu jsme byli v Chicagu, já potom osobně v Denveru, v Coloradu, ve Washingtonu, D.C. a v New Yorku. Všude jsme měli různé příležitosti pro networking, setkání s andělskými investory, fondy rizikového kapitálu, huby či zastupiteli, “ říká Nela.

V Americe mají podle jejího názoru také propracovanější podporu podnikání. Státy mezi sebou soupeří a snaží se nabídnout co nejlepší podmínky, aby přitáhly talenty. „Je tam velká rozmanitost a určitě lehčí dostupnost ke kapitálovým zdrojům,“ dodává Nela.

Konkurence je velká, stejně jako tlak na inovace. Firmy mají podle Nely také mnohem propracovanější proces, jak zaujmout a udržet si zákazníka. 

Neméně důležitá je prezentace, Nela si v Americe vyzkoušela pitch deck competition, tedy soutěž, kdy týmy či jedinci prezentují porotě své podnikatelské nápady. Cílem je získat financování pro svůj projekt. „Většinou investory okamžitě zajímá exit stage, z čehož vyplývá, že na nějaký udržitelný byznys se tam až tak moc nehraje. Je to hodně o kapitálu, o tom, že mě zajímá, jak rychle dokážeš ty peníze vydělat a za kolik potom tu firmu prodáš. Otázka je také, jaký z toho budu mít výnos já. Tohle byla určitě zajímavá zkušenost,“ svěřila se Nela.

Ona sama si nikdy o kapitál říkat nemusela a ani to do budoucna neplánuje. „Mým cílem je mít udržitelnou firmu, postupně ji budovat a nebýt závislá na kapitálu a investicích od externích zdrojů,“ říká Nela.

Klientela z celého světa

Fpohybu má zákazníky nejen v Česku, ale i v Asii a Evropě. „V Americe se mi v podařilo dojednat pár velmi zajímavých klientů, například Netflix News a potom některé další,“ popisuje Nela. 

Během cesty nicméně zjistila, že americký trh není pro její firmu tak zajímavý, jak původně vypadal. Tamní zdravotnický systém je velmi specifický, úplně jiný než u nás. Zaměstnavatel může měnit pojišťovnu klidně každý rok a ty tak mezi sebou vedou tvrdý konkurenční boj a nabízejí firmám veliký výběr benefitů pro zaměstnance. „Kvůli tomu je tam celkem velký tlak na ceny a není to pro nás až tak výhodné. Museli bychom jít s cenou níž, abychom byli konkurenceschopní,“ říká Nela

„Také jsou tam různá daňová zatížení. Třeba konkrétně v Coloradu by ta daň byla 24 % plus různé poplatky. Pro nás by to tak nebylo vůbec výhodné,“ dodává s tím, že pro firmu má momentálně větší přínos uzavírat dealy z Česka a v Evropě. 

Ze slabé stránky vytvořila silnou

Nápad založit firmu, která učí lidi pohybové gramotnosti, pramení z Nelina životního příběhu. Narodila se s rozštěpem páteře a kvůli vrozenému onemocnění podstoupila mnoho operací. Přesto vedla s podporou rodičů aktivní život, závodně i plavala. Svůj příběh začala sdílet až v 25 letech po založení firmy. 

„Viděla jsem příležitost, jak ty informace komunikovat trošku jinak z pozice pacienta, jak bych ty věci potřebovala slyšet, aby mi dávaly smysl a abych věděla, co mám další den dělat,“ vysvětluje Nela. 

„Díváme se na pohyb v rámci kontextu celého dne, nejenom na té jedné hodině tréninku. Souvisí s tím i mentální zdraví, strava a spánek. Celé je to vsunuto do pracovní doby, protože v ní trávíme převážnou část našeho dne. Učíme lidi, jak se chovat k tělu, aby se cítili dobře, měli spoustu energie a potažmo byli bez bolesti,“ dodává.

Pozor na časté nešvary

Jedním z rozšířených nešvarů je dle Nely představa, že existuje něco jako zdravé sezení. Nejlepším řeším je naopak pozice sedu co nejčastěji střídat. V kancelářích často podle ní chybí základní pozice sedu s napřímenou páteří. Toho docílíme tak, že si „sedneme celými ploskami na zem, napřímíme páteř a vytáhneme se za temenem hlavy. Klidně na osm sekund každou hodinu.“ „Páteř tenhle set potřebuje pro udržení dobré kondice,“ říká Nela.

Důležité je také dávat si pauzy během práce. Mnoho lidí si dá raději kávu než pořádnou přestávku, takové jednání ale podle Nely může vést až k vyhoření. „Stačí se třeba jen projít kolem bloku,“ doporučuje Nela.

Celý rozhovor ve videu nebo podcastu. 

Americký speciál vznikl za podpory společnosti Progresus Invest Holding a byl natáčený od 7. do 21. června v New Yorku a Chicagu. Nelu Ďopanovou jsme však zastihli ještě před odletem v Praze.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.


Americký speciál

Další rozhovory