Pravidelné lety do Číny stály na začátku vývoje aplikace, díky které zjistíte, s kým poletíte, a můžete o tom spolu chatovat. Jak se takový byznys rozjíždí i proč se mu daří v době covidu nebo ukrajinské krize, nám povídal Vít Musílek, zakladatel startupu Skychatters.
Jak jste se dostal od předprodeje čínského zboží k aplikaci pro cestující letadlem?
To je docela dlouhý příběh. Když do Čech přišel eBay, tak jsem si objednal taková sluchátka za jeden dolar, hezky barevná. Přišel jsem s nimi na základce do třídy a najednou jeden spolužák povídá: „Hezká sluchátka, já je od tebe za stovku koupím.“ Tak jsem mu je za stovku prodal. A za dvacku jsem si koupil další. Čekal jsem na ně měsíc, přišel jsem s nimi pak do třídy a najednou druhý spolužák říká: „Já bych je od tebe taky koupil, jsou dobré.“ Takže mi dal stovku a já jsem zase objednal nové… Takhle ten příběh nějak začal. Všiml jsem si navíc toho, že na obálkách, co z Číny chodí, je všude napsáno Made in China. A když za mnou v 15 letech rodiče přišli a zeptali se mě, kam chci jet na dovolenou, tak já jim řekl, že do Číny. A oni se ptali, proč do Číny, a já říkám: „Nakoupit sluchátka přece.“ Takže jsme odletěli do Pekingu na dovču a já jsem tam nakoupil dva kufry plné různých věcí – triček, kabelek, mobilů atd. Vrátil jsem se do Čech, prodal jsem to a vydělal své první peníze. Za to jsem koupil letenky zpátky do Číny a začal jsem tam takto lítat pravidelně. Otočil jsem to třeba 28krát dohromady. A stalo se, že jsem byl v letadle sám, takže jsem si řekl: Proč tady není nějaká mobilní aplikace, kam si zadám, odkud, kam, kdy letím, a ono mi to ukáže ostatní lidi v tom letadle, takže nebudu lítat sám.
Co ta aplikace umí, co může nabídnout?
Největší přidaná hodnota je, že my vám ukazujeme cestující ve vašem letu dopředu. Vy hned potom, co si koupíte letenku – vlastně si ji ani nemusíte kupovat, můžete do naší aplikace zadat, odkud a kam chcete letět, a spojit se s ostatními cestujícími na letu. Můžete se spolu check-inovat i připravit na cestu. V době covidu si lidi hlavně vyměňovali informace o aktuální situaci na letištích, co se stane, když se zruší let, jaké pojištění si kupují atd.
Prozradíte, kolik stál vývoj takové aplikace a jestli už třeba je výdělečná?
My jsme to vyvíjeli na snad 7krát. Když nám řekli, že to budeme dělat na několikrát, tak jsem si myslel, že blázní. Teď je sedmá verze, budeme dělat osmou. Takže vývoj stál – já to číslo ani nechci vědět – přes milion určitě.
A už je výdělečná, nebo zatím se spíše jen investuje?
Hrozně velký problém je, že jsme sociální síť, a za sociální síť vám nikdo nezaplatí. Takže my máme problém zjistit, kde je ten byznys model, jaký revenue stream jsme schopní zařídit. A s tím hodně bojujeme. Zaměřujeme se na to, aby uživatel z toho měl zážitek, který je v té naší vizi. A až potom máme možnost si hrát s těmi revenue streamy. Takže zatím je to silně prodělečné. Ale kdekoliv o tom mluvíme, tak lidem se to líbí, stahují si aplikaci a nemají vůbec žádný problém ji používat. A to je zatím pro nás ta nejhlavnější informace.
Kolik uživatelů aplikaci používá?
Když jsme rozjeli snad šestou verzi, tak jsme spustili aplikaci na lince Ostrava–Londýn, Londýn–Ostrava, to byl úplně hrozný MVP (česky minimální životaschopný produkt), neměli jsme žádný jiný let. Chat byl vyřešený způsobem, že člověk kliknul tady na ten let, dostal se do whatsappové skupiny a tam si lidi psali. Pak se nám ale začali ozývat, že by to ještě chtěli používat na lince Praha–Ibiza a proč tam ten let nepřidáme. Tak jsme ho tam přidali. Pak chtěli Mallorcu… A takto během nějakých 30 dnů od spuštění jsme měli uživatele na 30 mezinárodních linkách v Evropě. Po šesti měsících od spuštění jsme získali uživatele na 296 mezinárodních linkách v Evropě. Pak nám teda to šesté řešení aplikace crashlo. A od té doby zase v tom plaveme, ale tentokrát už budeme mít za sebou nějaké investory, vzhledem k tomu, jaký zájem o to byl.
Aktuálně v posledních týdnech, možná už i měsících se hodně mluví o tom, že se zpožďují a ruší lety, cestující jsou naštvaní. Jak to vnímáte vy skrze vaše uživatele?
Nám se zrovna předevčírem stala hrozně zajímavá věc. Jedna z našich uživatelek, která si – my máme nějaké pojištění, asistenci při cestování – tady tu službu před rokem zakoupila, byla s ní spokojená, a po roce mi zavolala s tím, že před rokem jsme se o ni dobře postarali, jenže teď Wizz Air zrušil nějaké lety a co s tím můžeme dělat. Uživatelé nám tedy píšou, ať už na sociálních sítích, nebo v aplikaci, že se něco děje. A z toho důvodu my nějakým způsobem reagujeme. Budeme teď na našich webových stránkách nabízet různé nabídky refundace, a tím uživatelům pomáhat od stresu.
Samozřejmě se musím zeptat, jestli vaši aplikaci používali i Rusové, potažmo ruské aerolinky? A pokud ano, jak vzhledem k sankcím teď vnímáte ty změny?
To bylo taky zajímavé. My to nerozdělujeme na aerolinky, my zatím spojujeme lidi na trasách, v tomto případě Praha–Moskva, a je nám jedno, která aerolinka to je. My v aplikaci stejně tu trasu necháme, i když tam teď nic nelétá, protože je tam někdo, kdo ten let mohl mít zakoupený, a může se tam spojit s nějakými uživateli, kteří měli zakoupenou třeba tu stejnou letenku, mohou řešit spolu ten problém. My na to vlastně nepotřebujeme reagovat, protože tím, že bychom ten let smazali z aplikace, tak bychom uživatelům sebrali možnost si vyměnit informace.
A pocítili jste úbytek uživatelů kvůli ruským sankcím?
To jsme nepocítili. A tam je možná ten lepší příběh – v reakce trhu a nás. Když přišel covid, tak my jsme si mysleli: letadla přestala lítat, lidi přestali lítat. A investoři nám řekli: „Kluci, tak kde máte ty vaši uživatele, kde jsou letadla?“ Všichni se nám vysmívali. A my jsme na to reagovali tím, že jsme 23 měsíců vůbec nic nedělali a řekli si: „No, tak počkáme, až to přejde. To bude za chvilku hotové, pak aspoň budeme mít hezkou hladinu aplikace a půjdeme na trh.“ Nicméně se stalo, když jsme čekali, že najednou mi zavolal programátor a říká: „Hele, nám nějak rostou uživatelé.“ Já na to: „Jak je to možné, nikdo nelítá.“ A tam právě jsme si uvědomili naši pozici na trhu. Že uživatelé potřebují tuhle aplikaci, když se něco děje. Najednou ta aplikace začala rapidně růst. Letadla sice byla na zemi, ale lidi si díky nám předávali informace. Aby se zeptali ostatních uživatelů, co mají dělat. Takže dá se říct, že čím více problémů v leteckém byznysu, tím líp pro nás.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.