Co je kůň 2.0? Elektrický terénní vůz, který jezdí i 160 kilometrů za hodinu a uveze 350 kilogramů

Zdroj: HENNLICH
Technologie 24. 12. 2021

Co je kůň 2.0? Elektrický terénní vůz, který jezdí i 160 kilometrů za hodinu a uveze 350 kilogramů

Elektromobily si nevedou špatně a velký boom zažívají i elektrická terénní vozidla vhodná do lesů nebo řek. Novinka z Kanady – LyteHorse – je díky kluzným pouzdrům na palubě bezúdržbová a koroziodolná, a to i ve velmi nehostinných podmínkách.

Brad Bonk měl vždy talent na navrhování výjimečných motocyklů a hot rodů. Svoji kreativitu využil i při konstrukci elektrického vozíku pro golfová hřiště. On a jeho bratr Allen si však uvědomili, že malý elektromobil skrývá mnohem větší potenciál. „Poté co jsme vyjeli na golfové hřiště, nás s Bradem napadlo připojit vozík k mému SUV a vyzkoušet, zda ho utáhne,“ vzpomíná Allen Bonk. Povedlo se a dvoutunové SUV se rozjelo přes celé parkoviště.

Čtyři nezávislé hub motory zajišťují vozidlu možnost přepínat pohon všech kol pro maximální sílu a tah, což z něj dělá ideálního společníka pro široké spektrum použití.„Díky použitým tribopolymerům firmy Igus je navíc lehký, bezmazný, koroziodolný a mimořádně nenáročný na údržbu,“ říká Tomáš Vlk ze společnosti HENNLICH, která tyto vozy na českém trhu prodává.

Elektrická pohonná jednotka s moderní tribotechnologií

LyteHorse dokáže v městském prostředí přepravit náklad až 350 kilogramů. Lze jej však používat i ve volné přírodě. Ocení ho například policie při záchranných akcích v náročném terénu, ale využití najde i v dolech, skladištích nebo při lesnických pracích. „V minulosti se v těchto oblastech používali koně. Ti jsou ale nákladní na výcvik a chov a poměrně pomalí,“ říká Allen Bonk. 

„Kůň 2.0“ LyteHorse se dostane téměř kamkoli, vyvine rychlost až 160 km/h, je tichý a poháněný výhradně elektrickou energií. Navíc je vodotěsný do výšky hladiny až 60 centimetrů. Aby bylo zajištěno, že jej lze bez problémů používat v tak odlišných podmínkách, byla pro konstruktéry důležitá odolnost a bezúdržbovost použitých komponent.

Po rozsáhlém testování ocelových a nylonových pouzder se společnost LyteHorse Labs rozhodla pro bezmazná a bezúdržbová polymerová ložiska od společnosti Igus a použila je v tlumičích a řízení.„Běžná ložiska nesplňovala naše požadavky, protože špatně snášela nečistoty, slanou vodu a extrémní teploty,“ vysvětluje Allen Bonk. 

„Nakonec nás přesvědčila přírubová ložiska z materiálu iglidur® J díky jejich výkonu, odolnosti, spolehlivosti a nízkým nákladům. Bez pomoci od společnosti Igus bychom s tímto produktem určitě nebyli tak daleko jako nyní.“ Kanaďané momentálně s vozítkem expandují na americký trh, přičemž se zaměřují především na státní zakázky a budování distribuční sítě.

Autor: Jiří Böhm