Dočkáme se někdy automobilu Apple?

Zdroj foto: Vizualizace od Erick Martinez (www.erick-martinez.com)
Články 18. 02. 2021

Dočkáme se někdy automobilu Apple?

Kdybychom věřili jen titulním stranám novin, tak je to jeden schválený patent za druhým, pozorování záhadných aut s vlastním pohonem v Apple centrále v Kalifornii a nejaktuálněji pavlačové zvěsti o multimiliardovém partnerství s automobilkami Hyundai a Kia. Kde ale leží pravda?

Tento měsíc pomyslný pohár dohad a spekulací přetekl. Apple totiž, jak to vypadá, odstoupil od dohody poté, co Hyundai předčasně odhalilo, že probíhají diskuse o možné spolupráci. Informaci přinesla agentura Bloomberg. Potvrdilo se tak americké novinářské rčení, že nejrychlejší způsob, jak zazdít spolupráci s Applem, je mluvit o spolupráci s Applem.

Dokonce i podle standardů společnosti Apple, která je ráda tajemná před představením nových produktů, se o Apple Car hovoří déle, než je zvykem. Vedle mediálního boomu ale jsou tu také zjevné neúspěchy: V roce 2016 společnost „zmírnila“ své ambice a o několik let později došlo k dalšímu zpoždění, zatímco výrobci automobilů a technologická konkurence pokračují ve svých projektech úspěšně.

A teď, když se zdá, že se poslední potenciální partnerství rozpadá, nabízí se nové otázky ohledně toho, s jakými výrobci automobilů může společnosti Apple ještě spolupracovat, pokud má v plánu v iniciativě pokračovat. Nissan, jeden z mála zbývajících možných partnerů, v pondělí uvedl, že s Applem nic nedomlouvá. Vyjádření zástupci japonské firmy zveřejnili pote, co Financial Times informovaly, že společnosti uvažují o spolupráci. Novinářské rčení se tak zdá být pravdivé.

Miliardový průmysl

Není těžké pochopit, proč by Apple chtěl proniknout do miliardového průmyslu. Ale zároveň je nutné podotknout, že vývoj automobilů není nic snadného. Byla to společnost Tesla, kdo prokázal přitažlivost výroby automobilu zaměřeného na software. Trvalo ale roky, než se firma Elona Muska stala ziskovou. A peníze, které vydělává, nejsou z prodeje automobilů. Otázkou tak zůstává, jak se Apple pokusí prolomit tuto bariéru. Konstrukcí vlastního automobilu, spoluprací se „silnou“ automobilkou, vytvořením inovativního softwaru nebo něčím úplně jiným?

Predikce expertů

Sam Abuelsamid, analytik automobilového průmyslu z poradenské společnosti Guidehouse Insights, odhalil pro americký zpravodajský portál CNN své predikce: „Apple se může více zajímat o služby v oblasti mobility, včetně divize robotaxi, protože v posledních letech přesunul své zaměření na placené služby, aby zvýšil tržby na nasyceném trhu smartphonů. Apple je již investorem v čínském gigantu Didi. A v roce 2019 společnost Apple získala Drive.ai, startup řeší autonomní řízení, který pracoval se společností Lyft na pilotním projektu robotaxi.“

Byl by to tah, který poněkud připomíná kampaň okolo Apple TV. Když se dřív spekulovalo, že společnost pracuje na televizi, Apple místo toho vydal malou streamovací krabičku, kterou jen spotřebitel doplnil ke své stávající televizi. „Apple se rozhodl nedělat televizi, protože marže byly příliš nízké a sami nemohli vytvořit něco lepšího, než co už bylo na trhu dostupné,“ pokračoval Abuelsamid.

Když se Apple obrátil na Drive.ai ohledně možné akvizice, technologický gigant to myslel vážně, i když byli velmi omezeni a nechtěli, abychom o něčem veřejně diskutovali nebo potvrdili,“ prohlásil bývalý člen představenstva Drive.ai, který mluvil se zpravodajským serverem CNN Business pod podmínkou anonymity. „Většina zaměstnanců Drive.ai, o kterých vím, že tam jsou, stále pracuje na speciálních projektech a stále na projektu automobilů,“ dodal.

Na poslední chvíli?

Ať už Apple v automobilovém průmyslu zvolí jakoukoli cestu, musí o talenty a know-how soutěžit nejen s výrobci automobilů, ale i s technologickými společnostmi a startupy. Zoox, startup autonomních automobilů vlastněný společností Amazon, údajně zlákal na svou stranu experty od společnosti Apple. Apple pak zase přetáhl zaměstnance ze společností jako Porsche, Google Waymo a Tesla. A to včetně výkonného ředitele, který kdysi dohlížel na vývoj Modelu 3.

Fanoušci Applu a experti z automotive segmentu očekávají, že se společnost pokusí zůstat věrná svému tajemnému přístupu. S oznámením nového produktu přijde opět v poslední možné chvíli, těsně předtím, než bude Apple Car připraven k prodeji.

Přes roky fám, velkých náborů, výzkumu a vývoje je ale zcela možné, že se projekt automobilu Apple nikdy nestane realitou.

Další články