Doplácejí čínské e-commerce firmy na neskutečné slevy?

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
E-commerce Ekonomika 15. 05. 2024

Doplácejí čínské e-commerce firmy na neskutečné slevy?

Čtvrtletní zprávy o výsledcích gigantů v oblasti elektronického obchodování Alibaba a JD.com budou tento týden pozorně sledovány jako barometr nálady spotřebitelů v druhé největší světové ekonomice. Zprávu přinesl web agentury Reuters.

Obě firmy, které podle odhadů dohromady kumulují přibližně 69 % tržeb na čínském trhu elektronického obchodování, čelí v posledních letech rostoucí konkurenci ze strany nízkonákladových platforem, jako jsou Pinduoduo společnosti PDD Holding a Douyin, kterou vlastní ByteDance.

Přesun k neznačkovému zboží

Čínští spotřebitelé vyhledávají stále častěji slevy a levnější nákupy. Jde o projev opatrného přístupu k utrácení po pandemii nemoci covid-19 v podmínkách nižšího hospodářského růstu a zpomalení v sektoru nemovitostí. Společnosti Alibaba a JD.com na tento trend pochopitelně reagují, riskují tím ale nižší marže.

Obě firmy se už tradičně snaží posunout na vyšší úroveň spotřebitelského hodnotového řetězce prodejem stále prémiovějších produktů, jako jsou například výrobky značky Apple, Estee Lauder nebo šperky Tiffany & Co. Nyní jsou ale nuceny si tento prostor bránit a zároveň nabízet širší škálu levných výrobků, aby zastavily únik tržního podílu.

„Dokud budou spotřebitelé uvědomělí v nákladech, bude taková politika pravděpodobně dále zpomalovat růst tržeb a snižovat ziskové marže,“ uvedla Cathy Laiová, analytička společnosti S&P Global. A dodala, že Alibaba i JD.com se více přesouvají do oblasti neznačkového zboží, která byla doménou spíše Pinduodua.

Alibaba „nemůže ignorovat PDD, ale ani nemůže potlačit konkurenční hrozbu tím, že zcela přijme její strategii PDD. JD.com je v podobné situaci“, tvrdí Laiová.

Uživatel na prvním místě

„V rámci strategie ‚uživatel na prvním místě‘ skupiny Taobao a Tmall proaktivně a agresivně investovaly do nabídky produktů, konkurenceschopných cen a kvalitních služeb, aby uspokojily všechny úrovně požadavků spotřebitelů,“ uvedly značky Taobao a Tmall, provozované Alibabou, v prohlášení pro agenturu Reuters.

V loňském roce platformy Alibaba i JD.com přislíbily miliardy jüanů na dotování slev a kupónů v rámci pravidelných prodejních akcí. Tato snaha přinesla smíšené výsledky. Ve čtvrtletí od září do prosince loňského roku, které zahrnovalo největší prodejní festival roku Singles Day, vzrostly tržby firem Taobao a Tmall meziročně pouze o 2 %, zatímco JD.com pouze o 3,6 %.

Pro březnové čtvrtletí letošního roku analytici podle údajů LSEG očekávají, že celkové tržby společnosti Alibaba, z nichž 65 % generuje její domácí elektronický obchod, vzrostou meziročně o 5,3 %, zatímco JD.com se zvýší přibližně o 6 %. To je zhruba odpovídá růstovým trendům v posledních čtvrtletích.

Naproti tomu tržby společnosti PDD Holdings vzrostly v prosincovém čtvrtletí o 123 %, i když tento údaj zahrnuje její rychle rostoucí mezinárodní platformu Temu i domácí tržiště Pinduoduo, které generuje naprostou většinu tržeb PDD. Douyin, která údaje o tržbách pravidelně nezveřejňuje, měla podle odhadů výzkumné společnosti eMarketer v roce 2023 růst o 60 %.

Závod ke dnu

Čínské společnosti zabývající se elektronickým obchodováním opět vstupují do období velkých slev, koncem května začnou několikatýdenní výprodeje v rámci významné pololetní akce 618, pojmenované podle data založení společnosti JD.com 18. června.

K současnému konkurenčnímu prostředí, kterému čelí Alibaba a JD.com, se přidává i to, že značky více utrácejí za živé vysílání na stránkách, jako je Douyin, a odcházejí z webů typu Tmall, uvedl Jacques Roizen, výkonný ředitel pro Čínu ve společnosti Digital Luxury Group.

Dopad neustálých slev podle Roizena „zabije“ zisky značek, jako jsou výrobci kosmetiky L’Oreal a Estee Lauder, které získávají až 30–40 % svých prodejů v Číně z elektronického obchodu.

V určitém okamžiku si značky uvědomí, že na platformách s nízkými cenami nevydělávají žádné peníze,“ řekl. „Ale místo toho, aby se chopily příležitosti a vytvořily protiváhu jako prémiovější, povznesenější a důvěryhodnější platforma, rozhodla se třeba konkrétně Alibaba zdvojnásobit slevy a propagaci a zaručit nejlepší ceny. Podle mě je to závod ke dnu.“

Autor: Petr Pláteník

Další články