Firmy zvyšují platy. Ale málo

Zdroj: Pixabay
Byznys 30. 01. 2023

Firmy zvyšují platy. Ale málo

Velká část zaměstnanců si přilepšila na mzdě. Podle průzkumu společnosti Edenred hlásí zvýšení platu od ledna celkem 42,7 procenta lidí. Většinou ale nejde o nijak vysoké částky – nejčastěji si zaměstnanci přilepší v porovnání s loňskem do pěti procent. To je hluboko pod tempem, jakým rostou spotřebitelské ceny.

Růst platů o více než desetinu hlásí podle průzkumu, který se uskutečnil v polovině ledna na vzorku 1050 respondentů, pouze něco málo přes čtyři procenta lidí. Na druhou stranu výrazné části zaměstnanců přidávaly firmy na mzdách v reakci prudce se zvyšující náklady mimořádně i v průběhu loňského roku.

Inflace se do dvouciferných čísel dostala loni v únoru, v návaznosti na to se Edenred na podzim dotazoval zaměstnanců na jejich platy. Zvýšení mzdy v reakci na inflaci loni v říjnu hlásilo 47 procent pracovníků.

„Mnoho firem zvyšovalo mzdy v reakci na aktuální prudký růst spotřebitelských cen již v loňském roce. To se za normálních okolností neděje, firmy obvykle přidávají, až na výjimky, na mzdách jedenkrát do roka. A to většinou v lednu. Současné mírnější navyšování mezd tak musíme vnímat i v tomto kontextu,“ říká členka vedení společnosti Edenred Aneta Martišková. 

Lidé šetří – chodí méně do restaurací a více na brigády

Průzkum dále ukázal, že prudce rostoucí ceny přiměly mnoho lidí k úsporám. Skoro dvě třetiny lidí nyní spoří na energiích – méně vytápějí a svítí. Téměř polovina pak chodí méně do restaurací a mnoho lidí také nakupuje levnější potraviny než dříve.  

Na druhé straně část lidí hledá i zdroje dalších příjmů. 11,6 procenta respondentů chodí na brigády, 6,8 procenta si vzalo druhý pracovní úvazek, další si úspěšně řekli o přidání platu. 

Čtyři z deseti Čechů v průzkumu uvedli, že se jim za poslední rok zhoršila životní úroveň, stejně velká část pak tvrdí, že v této oblasti nedošlo ke změnám. Necelá pětina lidí hlásí naopak zvýšení životního standardu.

Sběr dat v průzkumu byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články