Goodyear obuje autonomní náklaďáky Gatik

Zdroj: Gatik
Byznys 26. 11. 2021

Goodyear obuje autonomní náklaďáky Gatik

Goodyear a Gatik uzavřely víceleté partnerství s cílem pokročit ve vývoji autonomní dopravy na krátké vzdálenosti. Společnosti se zaměří na snížení nákladů a udržitelnější logistiku zboží napříč USA.

Firma Gatik jako první na severoamerickém kontinentu představila autonomní logistickou síť typu middle mile. Se skříňovými vozidly s nosností od 4,5 do 11,5 tuny se jí podařilo prosadit na trzích v Texasu, Arkansasu, Louisianě a v kanadském Ontariu.

Pneumatikový gigant přináší do spolupráce se svou více než 120letou zkušeností na trhu kromě technologií také peníze. Jeho fond rizikového kapitálu Goodyear Ventures se podílí na financování dalšího rozvoje technologické společnosti, které se podle magazínu Forbes podařilo vybrat 85 milionů dolarů. Částka, kterou se na výši kapitálu podílí Goodyear, však není známa.

Inteligentní pneumatiky

Flotila aut Gatiku se díky tomu dostane k pneumatikám s inteligentními senzory SightLine a produktům monitorujícím obutí automobilů. Pomohou vylepšit brzdnou dráhu autonomních vozidel a budou v reálném čase sledovat tlak, aby zvýšily bezpečnost a omezily opotřebení. Senzory, které Goodyear pro své pneumatiky vyvíjí, budou poskytovat data o jejich adhezi.

Tyto informace jsou pro vývojáře řídicích systémů autonomních vozidel velmi důležité z několika důvodů. Umožní jim to naprogramovat je tak, že se budou rozhodovat na základě vlastního vyhodnocení. Pokud zjistí, že je povrch suchý a přilnavý, dokážou na nebezpečí reagovat rychle a na místě zastaví. Naopak na mokrém nebo namrzlém povrchu se bude systém muset zaměřit na to, co se děje ve větší vzdálenosti před vozidlem. To pojede pak pomaleji, aby se tak bral ohled na pomalejší reakci na změny v řízení.

„Výhody technologie inteligentních pneumatik Goodyear jsou založeny na posílení bezpečnosti, zvýšení efektivity a snížení nákladů – principy, které jsou naprosto zásadní pro poslání a úspěch společnosti Gatik,“ řekl její spoluzakladatel a technický ředitel Arjun Narang. Očekává se, že až se náklaďáky ve velkém dostanou do komerčního provozu, inteligentní pneumatiky omezí spotřebu paliva či ceny údržby a zároveň zlepší jejich operační efektivitu. Právě to jsou dlouhodobé cíle společnosti, která do B2B logistiky na krátké vzdálenosti přináší bezkontaktní doručování.

Autor: Klára Šubíková

Další články