Hvězdné války zachránily před 25 lety značku Lego

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Life 08. 05. 2024

Hvězdné války zachránily před 25 lety značku Lego

Licence Star Wars byla první svého druhu, pod kterou Lego vytvořilo oficiální produktovou řadu spojenou s certifikovaným duševním vlastnictvím. Krátkou historii propojení dvou veleúspěšných brandů předkládá článek na webu CNBC.

Minifigurka Jar Jar Binkse byla vůbec první, která měla vlastní plastiku hlavy místo jednoho z ikonických kulatých obličejů Lego. S tímto úžasným fun factem nás seznamuje Jens Kronvold Frederiksen, který jako ředitel designu v této společnosti strávil posledních 25 let vytvářením sad Lego Star Wars.

Přišel jsem tehdy za svým šéfem s tím, že jen já dokážu vytvořittakovou produktovou řadu,“ říká Frederiksen. „Pro mě to bylo jako splněný sen. Star Wars a Lego dohromady – dvě věci, které miluji.“

A tak si už od roku 1999 fanoušci pořizují vše možné ze světa Star Wars, od minifigurek Darth Vadera až po sady Millennium Falcon za 850 dolarů (takřka 20 000 korun), které obsahují více než 7 500 dílků. Značka se také rozrostla o půl tuctu videoher a spoustu animovaného obsahu na Disney+. Nyní má také svůj vlastní domov na populární online herní platformě Fortnite společnosti Epic Games.

Obavy z poskytování licencí třetím stranám

Hlavně se ale Lego Star Wars stalo předlohou pro další brandové produkty společnosti – třeba Harryho Pottera, Batmana nebo Avengers od Marvelu. „Vytvářeli jsme témata, ale ne vždy jsme je nutně spojovali s hlubším příběhem,“ připomíná Jill Wilfertová, zodpovídající za vytváření zábavného obsahu ve společnosti Lego. „A pak jsmejensledovali, jak se totímhle odblokovalo. Jak jsme lidem umožniliuvolnit svou představivost a vyjádřit kreativitu jiným způsobem. To je myslím právě to, co pro nás udělaly Hvězdné války.“

Wilfertová, která ve společnosti Lego pracuje již 36 let, zároveň uvedla, že před uzavřením dohody týkající se obsahu z Hvězdných válek panovaly ve společnosti Lego velké obavy z poskytování licencí třetím stranám. „Jakmile jsme ale viděli, jak dobře to funguje a jak na to lidé reagují, nabylijsme větší důvěru,“ řekla.

Spolupráce s Lego Star Wars přišla v době, kdy se společnost Lego potýkala s finančními problémy. Na začátku roku 2000 čelila velkému zadlužení, silné konkurenci ze strany digitálních herních platforem a řešila příliš diverzifikované portfolio. V podstatě se Lego ocitlo na pokraji bankrotu.

Silné prodeje Lego Star Wars a franšízy Bionicle, kterou Lego vlastnilo, pomohly udržet společnost nad vodou, zatímco postupně omezovala své produktové řady a uzavírala vedlejší činnosti.

Rostoucí tržby

O dvě desetiletí později zůstává Lego Star Wars jednou z nejprodávanějších značek Lega. A společnost zaznamenává vysoké prodeje, i když se konkrétně k těmto jejím produktům neváže žádná nová filmová premiéra.

Značka Lego poskytuje dvakrát ročně pohled na svou rozvahu. V březnu společnost oznámila, že v roce 2023 zvýšila tržby o 2 %, i když podle údajů společnosti Circana celosvětový prodej hraček poklesl o 7 %. Jako hnací sílu tohoto růstu označila firma právě Lego Star Wars. Dobře si vedly ale i hry Lego Icons, Lego Technic, Lego City a Lego Harry Potter.

Ačkoli se jednalo o menší nárůst než v předchozích letech – v roce 2021 společnost zaznamenala celkový nárůst prodejů o 27 % a v roce 2022 o 17 % –, Lego i nadále získává podíl na trhu s hračkami. Do značné míry to souvisí s tím, že značky, jako je Lego Star Wars, oslovují více demografických skupin a generací.

Autor: Petr Pláteník

Další články