Slevové akce typu Black Friday letos příliš výhodné nebyly – ceny meziročně vzrostly o 5 procent

Zdroj: Pixabay
Byznys 08. 12. 2021

Slevové akce typu Black Friday letos příliš výhodné nebyly – ceny meziročně vzrostly o 5 procent

Fanoušci online nakupování na e-shopech nacházejí vyšší ceny a méně slev. Podle společnosti Salesforce bylo letos těžší nalézt výhodné nabídky. Přesto se v rámci obchodní akce Cyber Week 2021 globálně prodalo online zboží za rekordních 275 miliard dolarů (skoro 6,3 bilionu korun).

V průběhu kampaně Cyber Week vzrostla průměrná prodejní cena v porovnání s loňským rokem v USA o 11 procent a celosvětově o 5 procent. Průměrná výše slev dosáhla 26 procent v USA (meziroční pokles o 8 procent) a 24 procent celosvětově (pokles o 8 procent). 

Spotřebitelé nakupují i přes vyšší ceny a nižší slevy

Předvánoční nákupy v USA v prvních třech listopadových týdnech prudce vzrostly, přičemž digitální prodej stoupl meziročně o 10 procent. Tržby v týdnu označovaném jako Cyber Week vzrostly o 4 procenta. Inflace způsobila prudký nárůst cen sezónního zboží, globálně ceny vzrostly o 5 procent, v USA například o 11 procent. Předvánoční zásoby zboží globálně poklesly ve srovnání s rokem 2020 o 5 procent kvůli problémům v dodavatelském řetězci.

Data Salesforce ukazují, že vzorce chování v digitálním prostoru utvořené během pandemie hrají významnou roli i při letošních předvánočních nákupech, přičemž na začátku listopadu došlo k výraznému růstu prodeje, za nímž stáli spotřebitelé, kteří se nenechali odradit vyššími cenami, nižšími slevami a omezenými zásobami produktů.

Během samotného týdne Cyber Week (23.–29. listopadu) došlo pouze k mírnému růstu, neboť tyto dřívější nákupy otupily tradiční vrchol prodeje.

Nejdůležitější zjištění o nákupech v roce 2021

Hlavní období digitálních svátečních nákupů skončilo: Vánoční nákupy začaly v plné síle hned na začátku sezóny, kdy spotřebitelé během prvních tří listopadových týdnů utratili 74 miliard dolarů (meziroční nárůst o 10 %) a celosvětově 297 miliard dolarů (meziroční nárůst o 5 %). Během týdenní slevové kampaně nazývané Cyber Week dosáhly tržby v USA 62 miliard dolarů (meziroční nárůst o 4 %) a globální tržby vzrostly meziročně o 2 % na 275 miliard dolarů.

Nejsilnějším nákupním dnem byl Black Friday – černý pátek (celosvětově meziroční nárůst o 2 %, v USA meziročně o 5 %), a to z důvodu rozprostření předvánoční poptávky na celý měsíc listopad. Předvánoční krize v dodavatelském řetězci omezuje kupujícím výběr dárků. Problémy v dodavatelské řetězci přetrvávající z dřívějška způsobily, že digitální regály nebyly tak dobře zásobené jako v minulých letech. Katalogy produktů (počet prodávaných produktů) se během týdne Cyber Week zmenšily v USA o 6 % a globálně o 5 % v porovnání se stejným obdobím loňského roku. 

Sváteční inflace vede ke svátečnímu financování: Kvůli vyšším cenám a menší nabídce slev zákazníci častěji volili možnost okamžitého nákupu s odloženou platbou (BNLP). Celosvětově vzrostlo využití tohoto způsobu financování během kampaně Cyber Week meziročně o 29 % (8 % všech objednávek), přičemž celkový objem financovaných objednávek přesáhl 22 miliard dolarů. Na černý pátek bylo 7 % objednávek celosvětově a 4 % objednávek v USA uhrazeno pomocí BNLP. 

Spotřebitelé upřednostňují obchody s objednávkou online a vyzvednutím v provozovně: Spotřebitelé i během kampaně Cyber Week upřednostňovali zdraví, bezpečnost, pohodlí a důvěru. Americké obchody nabízející vyzvednutí před provozovnou nebo v provozovně zaznamenaly na černý pátek nárůst tržeb o 50 % oproti prodejcům, kteří takové možnosti předání zboží nenabízejí. 

„Zatímco online prodeje v týdnu Cyber Week stagnovaly ve srovnání s nárůstem, který jsme zaznamenali v předvánočním období během pandemie, digitální nakupující výrazně zvýšili tržby v prvních listopadových týdnech a zachovali vysokou základní úroveň jako v Cyber Week týdnu v roce 2020,“ říká Rob Garf, viceprezident a generální ředitel společnosti Salesforce pro oblast maloobchodu. „Spotřebitelé vstoupili do předvánoční sezóny s vědomím problémů v dodavatelském řetězci a inflace a nakupovali brzy. Tím vyhladili výkyv v poptávce, která se jinak obvykle koncentruje do jediného týdne.“ 

Autor: Jiří Böhm

Další články