Tisícům Čechů hrozí odpojení od elektřiny

Zdroj: SforP
Byznys 20. 04. 2022

Tisícům Čechů hrozí odpojení od elektřiny

Před půl rokem zkrachovala společnost Bohemia Energy. Statisíce klientů přešly k dodavatelům poslední instance (DPI). Dnem 14. dubna uplynula šestiměsíční lhůta, během které si měli tito zákazníci najít nového dodavatele a uzavřít s ním smlouvy. Kdo to nestihl, může mu být odpojena elektřina.

Postupně lhůta šesti měsíců uplyne i klientům dalších zkrachovalých dodavatelů. Přesná data i seznamy lze najít na stránkách Energetického regulačního úřadu (ERÚ). Zákazníci, kteří si ještě nového dodavatele nezvolili, se překročením šestiměsíční lhůty dostanou do tzv. neoprávněného odběru a mohou jim být energie odpojeny. A to i v případě, že doposud všechny své závazky poctivě hradili.

„V této fázi se to nejčastěji týká klientů zkrachovalé Bohemia Energy. Dost často se přitom jedná o lidi, kteří jsou starší, nemohoucí nebo se dostatečně nevěnují došlým informacím, které jim dodavatel poslední instance opakovaně zasílá. Pokoušíme se je proto kontaktovat osobně prostřednictvím zaměstnanců Úřadu práce ČR a vysvětlit jim, že pokud urychleně nepodepíšou řádnou smlouvu s jimi vybraným dodavatelem, budou odpojeni. Vzhledem k stále ještě nízkým venkovním teplotám a následujícím nákladům, které by klienti museli zaplatit za opětovné připojení, je chceme před takovou situací chránit,“ uvedl v tiskové zprávě Úřadu práce ČR ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.

Dodal, že z původního počtu 637 136 domácností, které byly v režimu DPI u smluv s elektřinou, je převedeno na běžné smlouvy 97,82 procenta z nich. To znamená, že stále jednotky tisíců domácností nemají nového dodavatele elektřiny. Společnosti ČEZ, ke které přešla většina zákazníků Bohemia Energy, se podařilo převést 99 procent z nich na standardní smlouvy, takže v DPI na konci zůstalo jen 2 157 z nich. Z toho je 432 podnikatelů a 1 725 domácností.

Co se týká dalších zkrachovalých dodavatelů, tak v současnosti dále zůstává v režimu DPI u ČEZu 1 680 zákazníků společností Český Energetický Dodavatel, Energo LaR, Kolibřík energie, KOMTERM Morava, Lumius, Manta Commodities, Microenergy, Nezávislá energie, První Moravská plynární a Ray Energy.

Ti, co propásli šestiměsíční lhůtu, mají ještě zhruba měsíc

„Režim DPI je jen na šest měsíců, není to standardní režim, a proto tito lidé po uplynutí této lhůty spadnou do neoprávněného odběru. V tomto režimu budou ještě zhruba měsíc. Reálné odpojení tedy nastane až po třetí výzvě o nápravě bezesmluvního vztahu,“ vysvětluje Ondřej Doležal z poradenské a dodavatelské společnosti Students for People (SforP).

Podle Doležala je zde ale riziko, že řada dodavatelů už nebude mít kapacitu a prostředky, jak přijímat klienty, kteří musí urgentně sehnat nového dodavatele. „Za nákupy elektřiny a plynu pro zákazníky se skládají jistiny, dále se skládají jistiny distributorům a organizátorům burz,“ doplnil s tím, že zatímco se situace na trzích vzhledem ke konci topné sezóny mírně uklidňuje, jistiny stále rostou.

„Ke konci topné sezóny jdou ceny elektřiny k nějakým rozumnějším hodnotám, ale parametrická cena, což je cena, podle které se skládají jistiny, šla najednou z 10 na 15 tisíc korun za MWh. To už může být pro mnohé dodavatele opravdu likvidační,“ poznamenal Doležal.     

Doporučení odborníka: Fixace cen spíš až koncem léta

Jednoduché doporučení pro klienty, kteří narychlo potřebují sehnat nového dodavatele, v tuto chvíli podle Ondřeje Doležala není. Dlouhodobější fixace podle něj příliš dodavatelů nenabízí, a pokud ano, tak za neúměrně vysokou cenu. Další variantou jsou produkty dle cen na denních burzách, tzv. SPOTové ceny.

„Byť si myslím, že tento produkt by na trhu vůbec neměl pro koncové zákazníky být, v současné situaci použitelný je. Má ale svá rizika a je nutné o nich klienty informovat,“ popsal Doležal. A dodal: „S koncem topné sezony je pravděpodobné, že se trh uklidní. Domnívám se proto, že na nějaké fixace cen ve smlouvách bude jak ze strany zákazníků, tak dodavatelů vhodnější doba až koncem léta. Smlouva dle SPOTových cen by tedy měla být na dobu neurčitou, tak aby klienti mohli reagovat a případně zvolit fixovaný produkt.“  

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články