Tolik homosexuálů tady nemáme. Jak lidé shazovali kosmetickou značku s čtvrtmiliardovým obratem?

Foto zdroj: FocusOn.cz
Byznys Life 02. 09. 2024

Tolik homosexuálů tady nemáme. Jak lidé shazovali kosmetickou značku s čtvrtmiliardovým obratem?

Tomáš Čech, zakladatel a majitel společnosti Angry Beards, v rozhovoru pro pořad Big Deal odhaluje, jak se z drahého koníčku stal prosperující byznys se stále rostoucím obratem. Jeho příběh je inspirací pro všechny, kteří sní o vlastním podnikání.

Pánská a nově i dámská kosmetika, produkty na vousy a vlasy, sprchové gely, parfémy a velmi oblíbená intimní řada. „S tou se roztrhl pytel a chlapi ji kupovali po tunách. Dokonce ji využívaly i ženy,“ představuje produkty Čech.

Angry Beards vstoupili na trh v prosinci 2017 jako malý projekt, který Tomáš Čech provozoval při škole a zaměstnání. „První tři roky to byl v podstatě drahý koníček, který jsem dotoval z práce,“ vzpomíná Čech. Zlom nastal v polovině roku 2019, kdy se rozhodl věnovat firmě naplno. „Do té doby jsem rok a čtvrt pracoval ve společnosti Niceboy, kde jsem nabíral marketingové zkušenosti,“ dodává.

Obrat 300 milionů korun podpoří i vánoční nákupy 

Od té doby firma zažívá raketový růst. „Tržby se za poslední čtyři roky zdvacetinásobily,“ říká Čech s hrdostí. V loňském roce dosáhla firma téměř čtvrt miliardy korun obratu a letos míří k hranici 300 milionů. To představuje impozantní nárůst. „Jsme zhruba na polovině obratu. Vánoce na tom budou nejlépe.“

Tento úspěch však nepřišel sám od sebe. Čech přiznává, že cesta byla často krkolomná. „Bylo spoustu okamžiků, kdy bych mohl firmu vyměnit za tři kouzelné fazole na tržišti,“ směje se. Naštěstí pro něj i pro spokojené zákazníky k tomu nikdy nedošlo.

Velké řetězce zaostávají za jejich e-shopem

Čech přisuzuje úspěch firmy především orientaci na zákazníka. „Snažíme se poslouchat zpětnou vazbu,“ vysvětluje. Díky přímému prodeji koncovým zákazníkům, který tvoří 80 % obratu, má firma okamžitou zpětnou vazbu, kterou využívá k rychlému zlepšování produktů. „Díky ní můžeme hned zapracovávat změny.“

„Z 80 % nás živí e-shop. Dodáváme ale i do velkých řetězců jako jsou Rossmann, Notino, dm drogerie a Douglas,“ vysvětluje s tím, že jako první partner přišla drogerie Rossmann v roce 2019. „Bylo to pro nás skvělé a jejich objednávky byly veliké.“

Celkový přístup se odráží i v produktové filozofii značky. „Snažíme se dělat funkční věci, které zákazník opravdu využije,“ popisuje Čech.

Tato strategie se ukázala jako klíčová pro budování loajální zákaznické základny. „Na první dobrou se snažíme buď zákazníka přilákat, anebo odradit, pokud by s námi nebyl spokojený.“ Tento přímočarý přístup pomáhá firmě budovat autentickou značku, která rezonuje s cílovou skupinou.

Slováci jsou bratři, rozumí naší mentalitě i produktům

Angry Beards působí na Slovensku i v Polsku. „Slovensko tvoří 10 % a Polsko 5 % našeho obratu. Díváme se i do Německa a zajímavé je i Maďarsko a Rakousko,“ nastiňuje Čech plány další expanze.

„Na Slovensku nám bratři rozumí a naše mentalita je velmi podobná. Ale v Polsku ne, tam musí dojít k určité transformaci a lokalizaci značky,“ vysvětluje Čech. Zdůrazňuje však, že je důležité najít rovnováhu mezi přizpůsobením se místnímu trhu a zachováním podstaty značky.

Pro úspěšnou expanzi plánuje Angry Beards spolupracovat s místními marketingovými odborníky. „Potřebujeme najít lokální marketingové experty, kteří nám pomohou správně nastavit komunikaci a oslovit správné partnery, abychom získali místní důvěryhodnost,“ říká Čech.

Nové prostory mají stmelit kolektiv

Firma nedávno investovala přes 100 milionů korun do nového areálu v Třebíči. „Koupili jsme polovinu areálu, 6000 m² zastavěné plochy,“ popisuje Čech. Tato investice má zlepšit logistiku a sjednotit tým pod jednou střechou. Zchátralý stav budovy ale vyžaduje značnou finanční injekci. „Nákup nás vyšel na 53 milionů korun. Více než jednou tolik dáme do rekonstrukce – do první etapy, a ty budou tak dvě až tři,“ říká.

Důvody této masivní investice byly jasné. „Od začátku jsme bojovali s prostorem. Snad každý rok jsme se stěhovali a pořád jsme měli nedostatek místa.“ Nový areál by měl tyto problémy vyřešit a poskytnout prostor pro další růst. „Chceme si v areálu udělat vlastní barbershop a obchod.“

Kromě fyzického zázemí investuje Angry Beards i do svých lidí. Firma zavedla zaměstnanecké podíly pro klíčové pracovníky. „Je to taková důchodová investice,“ vysvětluje Čech. Věří, že tento krok posílí dlouhodobou motivaci zaměstnanců a pomůže udržet talentované lidi ve firmě.

Kosmetika určená ženám má firmě přinést nové zákaznice

Navzdory rychlému růstu a atraktivitě pro potenciální investory Čech odmítá myšlenku prodeje firmy. „Chtěl bych, aby ji lidé dál rozvíjeli, budovali a naplnili potenciál,“ říká. Jeho vizí je vybudovat silnou kosmetickou značku, která bude přinášet hodnotu a rozumět potřebám zákazníků.

Budoucnost vidí i v rozšiřování produktového portfolia. „Máme naplněné portfolio Angry Beards kosmetiky pro muže a teď plníme BusyB kosmetiku pro ženy,“ říká. Toto rozšíření na ženský trh představuje novou výzvu, ale také obrovskou příležitost pro růst.

Příběh Angry Beards ukazuje, že i z malého projektu může vyrůst úspěšný byznys. S plány na další expanzi a inovace se zdá, že vousy českých mužů mají světlou budoucnost.

Celý rozhovor si můžete pustit jako podcast nebo video.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory