Martin Pavlíček, nový šéf PR a komunikace společnosti E.ON, přináší do energetického gigantu svěží vítr. Po úspěšném působení v petrochemickém průmyslu se nyní zaměřuje na zelenou energii a transformaci jedné z největších energetických společností v Evropě. ,,Češi jsou tradicionalisti a měnit jejich nastavení není jednoduché,“ říká v rozhovoru pro pořad Brand Date.
Když Martin Pavlíček před pár týdny nastupoval do své nové kanceláře v E.ONu, mohl si připadat trochu jako fotbalista, který přestoupil z jednoho týmu do druhého. ,,Bylo to jako na přestupovém trhu,“ směje se Pavlíček, když vzpomíná na svůj odchod z MOLu, kde strávil tři roky na pozici v oblasti komunikace.
,,Když jsem zjistil, že o mě má zájem E.ON, tak mě to moc potěšilo,“ vzpomíná s tím, že práce v MOLu ho ale bavila a rozhodování, zda odejít, bylo náročné.
Češi mají velký výběr mezi čerpacími stanicemi
Značka MOL je nyní spojena se starými fosilními zdroji, v budoucnu však může nabízet jiný druh paliv. Češi je ale stále preferují a nevzdávají se svých automobilů na spalovací motory. Konkurence čerpacích stanic je tak veliká.
,,Česká republika je unikátní v tom, že trh je jeden z nejvíce saturovaných, co se týče počtu čerpacích stanic na čtvereční kilometr. A Češi jsou tady docela zhýčkaní. Z toho důvodu je to těžké, protože značek, které se dají považovat za prémiové v oblasti paliv nebo občerstvení na cestách, je tady několik,’’ dodává a upozorňuje na německý systém, kde je čerpacích stanic málo a lidé si nemohou vybírat.
Čerpací stanice se snaží lidem zpříjemnit den
,,V MOLu to bylo hodně o tom odlišit se od konkurence,“ vypráví Pavlíček. ,,Představte si, že stojíte v řadě s 23 silnými protivníky a snažíte se zaujmout zákazníka, který má na výběr z desítek čerpacích stanic.“ Dodává, že do projektů se snažili zapojit i online fanoušky čerpaček. ,,Na sociálních sítích jsme odpovídali každému na zprávy,’’ upozorňuje na proaktivní přístup ke klientům.
Podle Pavlíčka si spoustu lidí přijede na čerpací stanici odpočinout. ,,Udělat si takovou tu fyzickou hygienu, ale probíhá tam i mentální hygiena. Šlo i o bezpečnostní akcenty, kdy se člověk potřebuje dát dohromady po nějaké nebezpečné situaci, co se mu stala na silnici,’’ dodává.
Zelená energie razí firemní cestu
Pavlíček do E.ONu přináší bohaté zkušenosti z komunikace v petrochemickém průmyslu. Překvapily ho i rozdíly ve firemní kultuře. ,,V E.ONu cítím, že tam už ta zelená budoucnost je mnohem blíž každodennímu byznysu,“ poznamenává. ,,Lidé často vymýšlejí, jak udělat věci nejen tak, abychom to mohli komunikovat, že to děláme, ale abychom měli dobrý pocit, že je to šetrnější k přírodě.“
Pavlíček také prozradil, jak kolegové řeší ekologii. ,,Nedávno jsme byli na teambuildingu a kolegové se bavili o tom, jestli jsme tam všichni museli jet autem a jakou to má uhlíkovou stopu. Nebo jestli jsme ten papírový diplom nemohli mít jen v elektronické podobě,’’ poukazuje na ohleduplný přístup.
Lidem jde o ekologii, snaží se šetřit okolí
Tento posun se projevuje i v interní komunikaci a firemní kultuře. Pavlíček zmiňuje i využívání umělé inteligence a důraz na ESG reporting. ,,Mám na starosti ESG, to znamená, že je tam hodně reportingu do centrály ohledně toho, jak se firma chová, jak má zelené procesy,“ vysvětluje.
Elektromobilitu, která je pro zelený posun důležitá, přirovnává Pavlíček k vývoji mobilních telefonů. ,,Přiznám se, že jsem fanoušek inovací. Předpokládám, že dnes už je elektromobilita trochu dál, ale pořád to není v tom komfortu smartphonu, kdy mám vše během vteřiny. Inovaci fandím a je to skvělé, akorát to v té podobě naleštěného smartphonu ještě není,’’ vysvětluje svůj postoj k elektromobilům.
AI krade hlasy, lidem to ale ulehčí práci
Když přijde řeč na novinky v komunikaci, Pavlíček se nadchne. ,,My teď v interní komunikaci E.ONu zkoušíme práci s umělou inteligencí, která si nasnímá hlasový projev člena představenstva, a jsme schopni pomocí textu ho nechat odříkat jakoukoliv zprávu. Je velmi těžko rozpoznatelné, že to není on nebo ona,’’ vysvětluje novinky.
,,Tradiční nástroje fungují a jsou to tiskové zprávy a konference. Minulý týden jsme měli akci, kde jsme novinářům v Hustopečích u stožáru předváděli, jak fungují drony, které si pomocí umělé inteligence nasnímají vedení a kontrolují poruchy po bouřkách, anebo i jako pravidelnou údržbu,’’ dodává, jak AI pomáhá pracovníkům v terénu.
Fotbal měl MOL v srdci, E.ON řeší ekologii turistiky
E.ON podle Pavlíčka v historii podporoval sportovní aktivity, nyní se tímto směrem nepohybuje a to by rád změnil. ,,Společnost tohoto zásahu a této velikosti by se měla umět profilovat i tímto kanálem,’’ komentuje s tím, že během tří týdnů navnímal i aktivitu sponzoringu udržitelného turismu. ,,Máme desatero turisty, který se chová šetrně k životnímu prostředí a zachovává určité zásady, aby neporušoval přírodu během rekreace,’’ popisuje aktuální inciativy.
,,Když jsem přišel do MOLu, šlo o klasické nepochopení sponzoringu. Je za tím strašně práce. Marketingové kampaně se točí okolo sportu. MOL Cup byla výkladní skříň společnosti,’’ komentuje předchozí akce.
Korporát? Nevadí
ČEZ, Unipetrol, MOL nebo agentura Havas – to vše svítí na životopisu Pavlíčka. Kde se cítí lépe? ,,Asi, kdybych to vzal čistě statisticky na čas strávený v konzultačních a v korporátních funkcích, tak ty korporátní převažují. Na druhou stranu pro mě konzultační období bylo velmi příjemné. Moc se mi tam líbilo, že člověk může velmi rychle navnímat spoustu různých oborů a jeden den jít a povídat si s někým o komunikaci do banky, druhý den do firmy, která prodává koření a třetí den prostě třeba za někým do retailu, takže toto bylo skvělé,’’ vysvětluje svůj posun.
Akademická půda není pro Pavlíčka cizí. Na univerzitě vyučuje již 10 let. ,,Vyučuji na The University of New York in Prague – Advance PR. Během let se zásadně pozměnil způsob výuky, kdy dřív byl člověk schopný mít delší úseky nějakého výkladu. Lidé celkem vydrželi poslouchat a přemýšlet o tom. Zatímco dneska se informace strašně kondenzují. Je jich míň, jenom ty podstatné, a vlastně dnešní mladí jsou mnohem asertivnější v tom, že si řeknou – dej mi tu myšlenku a ideálně si to se mnou nacvič,’’ vysvětluje své postřehy z výuky.
Nahradí nás AI?
Nad otázkou jaká je budoucnost marketingu ve světě, Pavlíček váhá. ,,Nedávno jsem slyšel americké odborníky, kteří říkali: Jestli je vám 40 nebo 50 a děláte marketing, tak tu kariéru nějak doklepete. Ale jestli je vám 20, možná byste měli zvážit něco jiného, protože za 10 let už tuhle práci možná nikdo potřebovat nebude.’’
Poukazuje i na to, že učit se dá za pochodu a vysoká škola není vždy potřebná. ,,Mě bavila proto, že tam bylo široké pole předmětů, a že jsem se něco naučil,’’ vzpomíná na svá školní léta, a dodává: ,,Komunikace se mění šíleným tempem. Kdo ví, třeba za pár let budou PR dělat dvě umělé inteligence mezi sebou. Ale pořád věřím, že lidský prvek bude důležitý.’’
Nová zelená změna E.ONu
E.ON v současnosti prochází významnou změnou ve svém globálním postavení. Namísto pouhého umožňování transformace energetiky se nyní staví do role aktivního tvůrce. Jejich nová strategie, kterou lze shrnout slovem „playmaker“, tedy tvůrce hry, znamená, že chtějí být těmi, kdo vymýšlejí, zkoumají a přinášejí na trh nová řešení v energetice.
Na otázku, jak se E.ON chce prosadit proti gigantům jako ČEZ, má Pavlíček jasno: ,,Jsme menší, ale to může být naše výhoda. Můžeme být flexibilnější, a rychlejší v inovacích,’’ dodává na závěr Pavlíček.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.