V českém fulfillmentu se točí miliardy korun

Zdroj: Mailstep
Byznys 01. 04. 2022

V českém fulfillmentu se točí miliardy korun

V Česku je nejvíce e-shopů na jednoho obyvatele na celém světě. Na konci roku 2021 jich na tuzemském trhu fungovalo 51 tisíc a jejich celkový obrat se odhaduje na čtvrt bilionu korun. Statisíce objednávek ale někdo musí uskladnit, zkompletovat a doručit je zákazníkovi – a od toho je fulfillment.

Mezi největší fulfillmentové společnosti v České republice patří MailStep, s obratem přes 450 milionů korun za rok 2021. I letos očekává nárůst v řádech vyšších desítek procent.

„Je potřeba si uvědomit, že fulfillmentové služby jsou nedílnou součástí světa e-commerce. Bez fulfillmentu by e-shopy nedokázaly dodávat zboží včas a v odpovídající kvalitě, říká Libor Hudeček, generální ředitel Mailstepu.

Fenomén fulfillmentu je na vzestupu v celém světě a souvisí se změnami nákupního chování lidí, kteří si skoro vše pořizují přes eshopy. A pro provozování e-shopu je zásadní, aby zboží přišlo zákazníkovi včas a v požadované kvalitě – to je jedna ze základních funkcí fulfillmentu. Ne každý z e-shopů si totiž může dovolit financovat vlastní sklad a jeho IT systém, případně obratem kompletovat objednávky, které jim nepřetržitě chodí.

Velký potenciál růstu, ale i potřebu značných technologických investic, si uvědomuje i zakladatel Mailstepu Jan Rozlivka. Proto vloni přizval investiční skupinu Emma Capital Jiřího Šmejce, která je nyní 70procentním akcionářem.

Řešení pro malé i velké e-shopy

Fulfillment řeší celou cestu zboží od poptávky, kterou zákazník zadá na vybraném e-shopu, po dodání na jeho adresu. Majitelům e-shopů tak odpadne značná část povinností a můžou se soustředit primárně na rozvoj jejich podnikání.

„Často spolupracujeme s e-shopy, které vznikly jako „one man“ projekt. Při svém růstu řeší, zda se jim vyplatí pronajmout si sklad pro jejich rozrůstající se sortiment, přijmout nové zaměstnance a řešit další související personální a organizační záležitosti. Nebo se rozhodnou pro jednodušší řešení – přesunout tyto starosti plně na fulfillment firmu,“ vysvětluje Hudeček.

Celý proces fulfillmentu probíhá v základních krocích: skladování zboží, příprava a kompletace zásilky včetně její přípravy na expedici, a doručení zásilky. Pro začínající podnikatele v oblasti e-commerce tak můžeme mluvit o ušetření notné dávky času a starostí.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další články