Česká franšízová síť Trdlokafe, známá svými trdelníky a kávou, se rychle rozrůstá po celém světě. Společně se značkami Bubblify a Na dřívku mají ambiciózní plány. „Chceme se stát globálním hráčem v oblasti rychlého občerstvení,“ říká Radek Klein z Trdlokafe.
Když Radek Klein před několika lety začínal s prodejem trdelníků, pravděpodobně netušil, že jednoho dne bude stát v čele mezinárodní sítě s více než 300 pobočkami. Dnes jeho společnost Trdlokafe Group, známá v zahraničí jako Twistcafe, cílí na obrat 1,5 miliardy korun a chystá se dobýt americký trh.
Od pouťových stánků k mezinárodní expanzi
„Jsme prodejci trdelníků, kávy, bubble tea a prodáváme své značky formou franšízy,“ říká Klein. „Tento model jsme spustili před čtyřmi lety. Poptávku a expanzi podporuje fakt, že lidé, kteří tehdy investovali, už mají své peníze zpět a reinvestují je do dalších prodejen.“
Příběh Trdlokafe začal, když si Klein hledal brigádu po škole. Všiml si popularity trdelníků na festivalech a poutích, ale nebyl spokojen s jejich kvalitou. Rozhodl se proto vytvořit vlastní koncept, který by nabízel lepší a kvalitnější produkt. „Řekl jsem si, že budeme lepší,“ vzpomíná.
Globální ambice
Od té doby ušla firma dlouhou cestu. Dnes má Trdlokafe otevřených 230 poboček a dalších 100 je ve fázi příprav. Kromě České republiky a Slovenska působí značka také v Německu, Rakousku, Španělsku, Rumunsku, Maďarsku, Belgii a dokonce i ve Spojených arabských emirátech a Kataru.
„Budeme expandovat i do Itálie a Polska. Dokonce máme rozjednané pobočky v Austrálii,“ říká Klein. Vlastnit značku v Německu a Rakousku je pro Čechy velmi atraktivní. „Je to pro ně ale daleko a ne každý si ji může dovolit spravovat. Přišli jsme tedy se službou, které říkáme full management, a kompletně se jim o prodejnu postaráme. Díky tomu mají větší výnosy než pobočky v Čechách,“ vysvětluje nové postupy.
Americký sen vedle Hollywoodu
Nejambicióznějším projektem společnosti je však expanze do Spojených států. Trdlokafe, pod názvem Twistcafe, již otevřelo svou první americkou pobočku v kalifornském Venice Beach a do konce roku plánuje otevřít dalších šest prodejen.
„Spojené státy jsou klíčovou zemí, ve které chceme expanzi dál rozšiřovat a poměrně masivně přidávat prodejny,“ vysvětluje Klein, s tím že mezi dalšími rozjednanými městy je i New York.
Většina amerických poboček je vlastněna českými investory nebo českými expaty žijícími v USA.
Pobočku v Hollywoodu provozuje Čech z Brna
Klíčem k úspěchu Trdlokafe je jejich unikátní přístup k franšízingu. Na rozdíl od tradičního modelu, kde franšízant dostane pouze licenci a základní podporu, Trdlokafe nabízí kompletní servis.
„Lidé si u nás vždy koupí celou prodejnu. Na začátku najdeme místo pro pobočku, tu následně celou vybudujeme, zajistíme povolení, nabereme personál, který vše naučíme. Další půlrok pobočku řídíme a poté ji předáme franšízantovi,“ vysvětluje Klein postup.
Tento přístup minimalizuje riziko pro franšízanty a zároveň zajišťuje konzistentní kvalitu napříč všemi pobočkami. „Za to dokonce ručíme.’‘ A kolik stojí rozjet jednu pobočku?
„Některé koncepty začínají na 1 milionu korun. Investice do Trdlokafe je 2,5 milionu korun, ale jsou i dražší,“ říká. Například zmiňovaná pobočka Bubblify v Kalifornii stála dokonce 11 milionů korun a vlastní ji Čech z Brna.
Provozovatelé nejvýnosnějších prodejen si vydělají i 400 tisíc měsíčně
Různý je i měsíční zisk, který závisí na lokalitě. „Franšízanti, kteří mají pobočky u obchodních center, mohou očekávat měsíční zisk kolem 80 tisíc korun. Prémiové prodejny v centru Prahy nebo v USA už jsou na tom trochu jinak. Měsíčně vydělají okolo 400 tisíc korun a více,“ udává příklad Klein. Nejvýnosnější pobočka je v Praze a vydělává okolo 1,5 milionu korun obratu měsíčně. „Majitel má měsíční zisk 350 až 400 tisíc korun.“
Pro mnohé investory tak představuje Trdlokafe atraktivní příležitost. Klein srovnává investici do jejich franšízy s koupí nemovitosti.
Budoucnost: globální ambice jako Starbucks nebo McDonald’s
Trdlokafe má potenciál k velkolepé expanzi, domnívá se Klein. „Ambice je jasná. V tuhle chvíli máme dvě hlavní značky, které mají globální potenciál a už ho i naplňují, protože působí na obou stranách Atlantiku i na Blízkém východě.“
Když se mluví o potenciálním stropu, Klein zmiňuje čísla srovnatelná s největšími hráči v oblasti rychlého občerstvení. „Strop vidím někde na číslech, které mají známé americké značky, jako je Starbucks nebo McDonald’s,“ představuje svou vizi.
I když je to ambiciózní cíl, Klein zůstává nohama na zemi a soustředí se na současnost. „Soustředíme se na to, že se nám daří otevírat nové prodejny a moc neřešíme budoucnost,“ dodává.
Bude české trdlo známé jako hamburger?
Příběh Trdlokafe ukazuje, že i z malé postkomunistické země může vzejít značka s globálními ambicemi.
„Česko je malá postkomunistická země, kde kapitál není tak rozvinutý jako v západní Evropě a ve Spojených státech. Myslím si, že potenciál projektu tam určitě je a může být zajímavý.“
Ať už budoucnost přinese cokoli, jedno je jisté – Trdlokafe změnilo pohled na to, co dokáže česká firma na globálním trhu. A možná že jednoho dne budou trdelníky stejně známé jako hamburgery nebo sladká káva v papírovém kelímku.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.