;

Natankovat vodík v Česku? Brzy realita

11. 11. 2020

Natankovat vodík v Česku? Brzy realita

Rok 2021 bude možná počátkem vodíkové revoluce v Česku. Nehledě na koronavirus totiž první vodíkové stojany najdete již příští rok v Praze, Brně a Litvínově. Jejich výstavba začne ještě letos na čerpacích stanicích Benzina.

Stavbu prvních tří vodíkových plnících stanic v České republice má na starosti společnost Bonett, která vyhrála výběrové řízení vyhlášené mezinárodní skupinou ORLEN, pod níž spadá i Benzina.

Máme podepsanou smlouvu o instalaci vodíkových plnících stojanů na čerpacích stanicích Benzina v Praze na Barrandově, Litvínově a Brně. V příštím roce plánujeme otevření prvních dvou plnicích stanic a ve druhé fázi otevření třetí stanice v Brně. Zároveň připravujeme zahájení veřejné zakázky na výběr dodavatele dalších dvou projektů, které se budou nacházet v Plzni a Praze,“ uvedl Tomasz Wiatrak, předseda představenstva skupiny Unipetrol.

Stavět se bude navzdory koronaviru

A jaká je situace nyní? Nehrozí potenciální odklad výstavby či přípravy dalších vodíkových plnících stanic kvůli neustupující koronavirové pandemii, která výrazně decimuje právě Českou republiku? Podle zástupců Unipetrolu jde zatím vše podle plánu.

„Projekt je ve finální fázi příprav na zahájení stavby. Pandemie jej zatím neovlivňuje,“ potvrdil našemu serveru Pavel Kaidl, vedoucí odboru externí komunikace Unipetrolu.

Alternativní palivo a jeho výroba

Vodík je nejekologičtější palivo, jelikož při jeho spalování nevznikají nežádoucí látky. Vozy na vodíkový pohon na rozdíl od klasických elektromobilů nepotřebují k provozu baterie a jejich tankování tak zabere stejně času jako u benzinových či naftových automobilů.

Čerpací stanice Benzina v Praze na Barrandově a v Litvínově budou zásobovány vodíkem, který vzniká při zpracovávání ropy v rafinériích Unipetrolu v Litvínově a Kralupech nad Vltavou. Unipetrol se zároveň zabývá konkrétními projekty efektivní výroby vodíku z alternativních zdrojů, tedy bez uhlíkové stopy, například elektrolýzou vody za využití elektrické energie získané z fotovoltaických článků, tento druh vodíku známe jako „modrý“.

Nabíjecí stanice v německém Wiesbadenu
Zdroj: Electrive.com

Vodík ve světě

V České republice doposud fungovala pouze jediná neveřejná plnící stanice na vodík v Neratovicích, která od roku 2009 sloužila pro autobus tamní veřejné dopravy. Vodík je populární především ve Spojených státech amerických, Japonsku a Německu. V sousedním Německu fungovalo ke konci loňského roku již 87 plnících stanic na vodík, přičemž dvě z nich se nacházejí na čerpacích stanicích STAR patřících rovněž do nadnárodního koncernu ORLEN. Celosvětově bylo ke konci roku 2019 v provozu 432 vodíkových plnících stanic, přičemž 330 z nich je otevřených pro veřejnost.

Bonett je největší specializovaný dodavatel stanic na alternativní paliva ve středoevropském regionu a druhý největší prodejce CNG (stlačený zemní plyn) v České republice. Skupina působí na českém, polském a slovenském trhu, orientuje se na investice, provozování a dodávky stanic na alternativní paliva.

Bonett provozuje aktuálně 43 CNG stanic v investiční hodnotě přes 350 milionů korun, a má 15% podíl na prodeji CNG v ČR. V rámci ekologizace dopravy plánuje Bonett vybudovat desítky dalších stanic v ČR, Polsku i na Slovensku, včetně sítě vlastních LNG (kapalný zemní plyn) stanic. Cílem skupiny je i významná pozice ve vodíkových instalacích, jakož i výroba a prodej biometanu ve vlastní síti. Celkové investice skupiny v ČR a Polsku jsou naplánovány na 750 milionů korun.

Autor: Tomáš Vrána

Další články