Ženský fotbal nabízí obrovský nevyužitý trh…

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Life 12. 08. 2022

Ženský fotbal nabízí obrovský nevyužitý trh…

Alespoň to podle businessdestinatons.com tvrdí Sam Grimley, obchodní ředitel společnosti GumGum Sport, využívající umělou inteligenci při sledování vlivu reklamy na sportovní fanoušky. Jak dále uvádí ve své zprávě, fotbal něžnější části lidstva oslovuje po celém světě přes miliardu lidí a marketingově roste mnohem rychleji, než je tomu v případě mužského fotbalu, přičemž poskytuje velmi výhodný poměr cena/výkon.

Pokud se snad někomu zdá text titulku v rozporu s realitou, čísla nelžou. Například nedávné finále ME žen mezi vítěznou Anglií a Německem sledovalo v londýnském Wembley 87 192 diváků. Jedná se přitom o rekordní návštěvu mužských i ženských evropských šampionátů. Loňské finále mistrovství starého kontinentu, zápas Anglie – Itálie, sledovalo 67 713 diváků. Pravda, covid sice stěžoval cestování, ale stejně…

Tím ale ženská dominance nekončí. Táhne i klubový fotbal, ženy FC Barcelona překonaly během necelého měsíce dvakrát absolutní světový rekord! Nejdříve dorazilo na utkání s Realem Madrid 91 553 diváků, zápas s Wolfsburgem pak sledovalo 91 648 fanoušků. O takových číslech si mohl katalánský velkoklub nechat zdát i v době působení Messiho, kdy během sedmi let vyhrál třikrát Champions League.

Trnitá cesta

V roce 1920 se spolu utkaly v liverpoolském Goodison Parku, na kterém hraje svá utkání Everton, ženské týmy Kerr’s Ladies Fotbal Club a St. Helens Ladies, přičemž zápasu bylo účastno 53 000 diváků. Anglická fotbalová asociace FA zareagovala o rok později zákazem vstupu fotbalistkám na hřiště. Stejně to dopadlo v roce 1932 ve Francii a o třiadvacet let později ve Spolkové republice Německo.

Návrat dlouho vysmívaného sportu byl pozvolný, nakonec musely FIFA a UEFA reagovat na nárůst obliby ženského fotbalu především v USA. Zlom přišel podle expertů na třetím mistrovství světa v roce 1999, finále mezi USA a Čínou vidělo v Pasadeně 90 185 diváků. Celý šampionát zaznamenal návštěvnost 1 194 215 fanoušků, což se rovnalo průměrné návštěvě 37 319 diváků. Zatímco na konci minulého století byla většina fotbalistek amatérkami, v roce 2019 startovaly na světovém šampionátu ve Francii plně profesionální týmy. Poslední MS přineslo i první globální ikonu z řad hráček. Kapitánka vítězek z USA Megan Rapinoeová se stala jednou z tváří módní značky Victoria’s Secret, nahradila tak ikonické modelky jako Heidi Klum, Gisele Bündchen či Evu Herzigovou. Kromě toho podporuje jedna z nejlepších fotbalistek historie práva LGBT komunity a na protest proti politice Donalda Trumpa odmítla návštěvu Bílého domu.

Pomalu se probouzeli i sponzoři. Poslední šampionát ve Francii sponzorovala francouzská telekomunikační společnost Orange, zatímco německá Comerzbank oslavila deset let podpory národního celku reklamní kampaní připomínající předsudky, se kterými se musely fotbalistky v minulosti vyrovnat. Vůbec poprvé pak dodala Nike sady speciálních ženských dresů, zareagovali i výrobci spodního prádla. Díky nim mohla střelkyně rozhodujícího gólu na ME v Anglii Chloe Kellyová oslavovat vítěznou trefu svlečením dresu, což bylo do té doby dopřáno pouze mužům.

Hodně chudé příbuzné

Přestože poslední finále MS, ve kterém Američanky udolaly 2:0 Nizozemky, sledovalo 1,2 milionu diváků, co se finančního ohodnocení týče, ve srovnání s mužskými protějšky fotbalistky přesto živoří.

Podle zprávy FIFpro, organizace, kterou lze považovat za fotbalové odbory, z roku 2017 činil průměrný výdělek fotbalistek 600 dolarů, 50 % hraje víceméně zadarmo, 30 % nemá smlouvu. V USA, kde hráčky mají ve srovnání s většinou světa pohádkové podmínky, podaly dámy žalobu proti Americké fotbalové federaci kvůli diskriminaci na základě pohlaví. List Wall Street Journal to vyhodnotil jako oprávněný požadavek, neboť v letech 2016–2018 generovaly fotbalistky větší zisk než jejich mužské protějšky. Jak WSL dále dodal, v zahajovacím utkání MS 2019 nastřílely Američanky Thajkám 13 branek, což je podstatně více, než dokázali muži za tři poslední šampionáty dohromady.

Média dále poukazují na skutečnost, že ačkoli FIFA navýšila od roku 2007 odměny na světových šampionátech žen pětinásobně, je 30 milionů dolarů přece jen podstatně méně než 400 milionů, které byly k dispozici účastníkům MS v Rusku 2018. Zatímco Francie rozdělila mezi tým světových šampiónů 38 milionů dolarů, Američanky inkasovaly za titul čtyři miliony.

Albion není výjimkou

Výstižně ukazuje na současné poměry jednoznačně nejbohatší liga ženského fotbalu, anglická FA Women’s Super League, ve které hraje dvanáct plně profesionálních týmů. Generální sponzor, banka Barclay’s, uzavřela se soutěží smlouvu na 13 milionů liber, jedná se o největší jednorázovou investici v historii ženského sportu v Anglii. FA WSL hraje mnohonásobná nejlepší česká fotbalistka Kateřina Svitková, která přestoupila v létě z West Hamu do Chelsea. Nový zaměstnavatel Svitkové vyhrál třikrát v řadě anglickou ligu, loni to dotáhl do finále ženské Champions League.

Přestože podle insidersport.com sledovalo například finále ženského FA Cupu na veřejnoprávní stanici BBC 1,3 milionu diváků, zatímco dalších 200 000 využilo streamovací platformy, je nejvyšší roční plat v FA WSL 210 000 liber. Vzhledem k tomu, že průměrný roční příjem je v Premier League 3 090 200 liber, nejlépe placená žena nejbohatší soutěže planety se musí spokojit s cca 7 % platu průměrně ohodnoceného fotbalisty.

Dojde na investiční revoluci?

Jak se shodují experti, velké korporátní společnosti nenechávají rostoucí čísla ženského fotbalu chladnými, vzhledem k tomu, že podle výzkumu společnosti Douglas 36 % fanoušků sleduje vedle mužského fotbalu i ženy, lze totiž pořídit za relativně málo peněz v blízké budoucnosti hodně muziky. FIFA se zavázala navýšit do roku 2026 rozpočet ženského MS na 60 milionů dolarů, o 50 % více peněz hodlá dámám poskytnout i UEFA. Megan Rapinoeová k tomu v rozhovoru pro New York Times řekla: „Postupná změna nestačí. Tak dlouho nás přehlíželi, že musí přijít investiční revoluce.“ Uvidíme.

Autor: Petr Bošnakov

Další články