Americe věříme. Chceme, aby tvořila 50 procent našeho obratu, říká šéf české firmy

Foto zdroj: FocusOn

Americe věříme. Chceme, aby tvořila 50 procent našeho obratu, říká šéf české firmy

AMERICKÝ SPECIÁL#18: Společnost SilentLab, ve které je spoluzakladatelem, se věnuje akustickému řešení kanceláří. Pomáhá tak lidem zpříjemnit pracovní prostředí a vylepšit jejich výkonnost. My jsme se s Janem Kaňkou potkali v chicagském hotelu Hampton Inn, kde pobýval během veletrhu NeoCon, který je největším veletrhem průmyslového designu v USA, a kterého se SilentLab účastnila počtvrté v řadě. V rozhovoru jsme si povídali o tom, proč se firmě vyplatí vynakládat nemalé prostředky na účast na veletrzích, jak se liší americký trh od toho evropského i s čím bojují po covidu americké firmy.

„Veletrhy jsou pro nás jako výrobce kancelářského nábytku strašně důležité, protože je to platforma, kde se můžeme velmi dobře zviditelnit – nejenom v Evropě, ale i v Americe – a to je i důvod, proč jsme tady už čtvrtým rokem,“ vysvětluje Kaňka, proč se jeho firma opakovaně účastní NeoConu v Chicagu.

„Účast na veletrhu se nám určitě vyplatí. Do dvou let se nám ty náklady vždy vrátí, a to je pro nás důkazem, že dává smysl do toho investovat energii i relativně hodně peněz. Vždy tady také nasbíráme velké množství kontaktů, a to pak přinese projekty, které tu investici vrátí,“ dodává. 

Výdaje spjaté s účastí na veletrzích se šplhají do milionů korun. „Neumím říct, o kolik je účast tady dražší v porovnání s českým veletrhem, protože těch se my aktivně neúčastníme. Jenom pronájem veletržní plochy vyjde na vyšší statisíce korun. Nad rámec pronájmu musíte započítat zaměstnance, kteří jsou tady na stánku a také lidi, kteří stánek postaví a demontují. Celková účast někdy vyjde na miliony korun a více,“ vypočítává Kaňka.

Nejvíce se prodávají mikro kanceláře

Společnost SilentLab, kterou Kaňka před osmi lety spoluzakládal, řeší akustiku kanceláří.  „Zaměřili jsme se na slabá místa, která lidem nevyhovují a ruší je při práci,“ říká. Postupně se firma propracovala k relativně širokému portfoliu produktů. „Nejprodávanější jsou mikro kanceláře, které poskytují soukromí, ať už jako telefonní budka pro jednoho, nebo jako ‚mítingovka‘, do které se vejde až osm lidí,“ dodává.

Americký trh dnes tvoří menší část firemního obratu, SilentLab v něm ale do budoucna vidí velký potenciál. „Naší ambicí je, aby v následujících třech až pěti letech tvořila Amerika 30 až 50 procent našeho obratu,“ uvádí Kaňka. „V Americe se – stejně jako v Evropě – snažíme budovat dealerskou síť. Naše produkty můžete vidět v showroomu našeho partnera v New Yorku. Také připravujeme nové dva v Atlantě a v kalifornském San Franciscu,“ doplňuje. 

Amerika má několik let zpoždění za evropským trhem

Mezi evropským a americkým trhem zeje podle Kaňky pořád značná propast. „Americký trh je v našem mikrosvětě kancelářského nábytku a akustických budek oproti tomu evropskému relativně needukovaný. Když se bavíte s dealerem, architektem nebo koncovým zákazníkem, v Evropě už často vědí, o jakém produktu je řeč a jak přibližně funguje. V Americe je to mnohem víc o edukaci a vysvětlování, co to může přinést za hodnotu, když si něco takového nainstalujete v kanceláři,“ popisuje spoluzakladatel SilentLabu s tím, že Amerika má v tomto ohledu za Evropou zhruba dva až tři roky zpoždění.

Jednání s Američanem je také jiné než s Evropanem. „Američané jdou rovnou na komoru. Zeptají se vás na to nejdůležitější, pak vám podají ruku a běží dál,“ dělí se Kaňka o své zkušenosti. 

Důležité je dobře načasovat vstup na trh

Při vstupu na americký trh SilentLabu hodně pomohla agentura CzechTrade. „Extrémně nápomocný byl hlavně její tým v Chicagu, který nám pomáhal dostat produkty do USA. Spoustu věcí jsme neznali. Je třeba vyřešit certifikace, dodání nebo cla. Celý ten proces může být časově i finančně náročný, a někdy i dost bolestivý. CzechTrade nám na té cestě ušetřila spoustu komplikací,“ oceňuje Kaňka. 

České firmě, která zvažuje expanzi na americký trh, by Kaňka poradil nejprve vše důkladně promyslet. Důležité je podle něj zejména dobře načasovat vstup na trh. „Čím více se dostáváme na americký trh, zjišťujeme, že je tu spousta věcí, které jsou třeba jen trošičku jiné než v Evropě. Ve finále je toho ale tolik, že se vám z toho poskládá docela složitý a komplexní úkol, který není jednoduchý. Je třeba také nejprve dozrát a mít dostatek zkušeností z Evropy,“ míní Kaňka.

Kanceláře v Americe zejí prázdnotou

Do kancelářského byznysu se promítá i pandemie covidu-19, která už sice prakticky odezněla, některé změny, které přinesla, ale přetrvávají. „Co se týče fungování v kancelářích, je tu opět relativně velký rozdíl Evropa versus Amerika. Americké kanceláře a většinou ty velké korporátní open space prostory jsou z velké části pořád extrémně prázdné. Covid nás všechny naučil pracovat z domova. Spousta amerických firem z toho má poměrně těžkou hlavu, protože neví, jak dostat zaměstnance zpět do kanceláří,“ říká Kaňka.

Celý rozhovor ve videu nebo podcastu. Americký speciál vznikl za podpory společnosti Progresus Invest Holding a byl natáčený od 7. do 21. června v New Yorku a Chicagu.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.


Americký speciál

Další rozhovory